2021-03-20

Staszczak Michał − Rozmiar ma znaczenie


23 marca − 5 maja 2021
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wałbrzych, Słowackiego 26


Chimera, 2021, maksi, aluminium (Al), 86×98×53,4 cm
Chimera, 2021, mini, brąz, 14,3×16×8,5 cm


Pain Forest, 2020, maksi, PLA, 86×91×48 cm
Pain Forest, 2021, mini, brąz, 14,5×8×15 cm


Kijanka, 2021, maksi, PLA, 84×80×230 cm
Kijanka, 2021, mini, PLA, 32×29×73 cm


Ostatni lot, 2021, maksi, brąz, 85×54×54 cm


Pionier, 2021, żeliwo, 44×18×32 cm



Michał Staszczak, artysta związany z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, zabiera nas w podróż do krainy swojej wyobraźni. Jego rzeźby mają surrealistyczny charakter, zdają się pochodzić z pogranicza jawy i snu. Nie jest to jednak sen wesoły. Ostatnie realizacje: Pain Forest, Chimera,Kijanka, Ostatni Lot – budzą ciekawość, ale również niepokój. Artysta tworzy modele swoich rzeźb metodą asamblażu. Wykorzystuje różne znalezione przedmioty, kształty, faktury, łączy je w woskowe obiekty i odlewa z metalu. Od niedawna do swoich procesów twórczych włączył technologie cyfrowe – projektowanie, skanowanie i druk 3D. Nie oznacza to odejścia od ulubionej metody trójwymiarowego kolażu, ani rezygnacji z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Część wydrukowanych rzeźb zostaje pokryta warstwą metalu, pozostałe, po ściągnięciu formy z wydruku, zostają odlane z metalu.

Technologia 3D daje jednak dodatkową, fascynującą możliwość - tę samą pracę artysta może wykonać w różnych rozmiarach. Kilkoma kliknięciami decyduje, czy będzie wielkim obiektem przestrzennym czy filigranową, niemal biżuteryjną rzeźbą. Na wystawie Rozmiar ma znaczenie prezentowane są rzeźby różnych wielkości. Oprócz zagadnień związanych z poszukiwaniem „właściwego” rozmiaru dla obiektu rzeźbiarskiego, artysta porusza kwestię unikatowości rzeźby w obliczu nowoczesnych technologii cyfrowych.

O artyście

Michał Staszczak (ur. 1979) – absolwent rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Od 2006 roku zatrudniony w macierzystej uczelni, gdzie aktualnie prowadzi Pracownię Odlewnictwa Artystycznego. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Założyciel i współorganizator Festiwalu Wysokich Temperatur. Prowadzi warsztaty i pokazy odlewnicze, buduje plenerowe piece do topienia brązu, aluminium oraz żeliwa. Tworzy asamblażowe rzeźby, płaskorzeźby i instalacje, które odlewa z metalu. W procesie twórczym wykorzystuje również technologię projektowania i druku 3D. Bierze udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. W 2019 roku jego praca Unicorn stała się częścią kolekcji parku rzeźby Franconia Sculpture Park (Minnesota, USA).


Galeria nieczynna do 9 kwietnia 2021
z powodu obostrzeń covidowych.