2021-05-28

Maternik Małgorzata – Dom/Rytuał

7-20 czerwca 2021
Wernisaż: 6 czerwca 2021
Galeria Sztuki Tętno


Dom/Rytuał to próba zidentyfikowania i uporządkowania znaczeń pojęcia dom. Główna część wystawy jest zbiorem porcelanowych obiektów, które poza swoją funkcja użytkową, mającą źródła w ceramice herbacianej, mówią o poszukiwaniu własnego miejsca – zarówno fizycznego w postaci przyszłego domu, jak i metaforycznego – jako człowiek.

W reliefie na powierzchni ceramiki, z pozoru niewidoczne przewijają się powtarzalne motywy – wstęgi, klucza, zamka. Poprzez swoją subtelność sugerują, że dla autorki motyw domu jest w dalszym ciągu osobistą zagadką, a poszukiwanie odpowiedzi – trwającym procesem.

Maternik – absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych – mówi: W moich pracach odwołuję się do przeszłości, powracając często do wzorniczych motywów epoki wiktoriańskiej, obserwując relacje między sztuką a przedmiotami codziennego użytku. Zazwyczaj moje prace ukazują trzy konteksty: uczucia, które towarzyszą mi w danym momencie, powiązanie z miejscem, w którym jestem, oraz przemyślenia na temat materiału, który mam możliwość wykorzystać. Jako główną technikę obrałam toczenie na kole garncarskim, którego umiejętność doskonaliłam na różnych etapach twórczości, dzięki wizytom w pracowniach ceramicznych w Japonii i Korei Południowej.