2020-04-23

Geometria sztuki − sztuka geometrii

Galeria Szyb Wilson, Katowice, Oswobodzenia 1

 
Urbanowicz Andrzej, Zakręcony 

Artyści: Jan Berdyszak, Wanda Gołkowska, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Lech Kołodziejczyk, Jarosław Kozłowski, Justyna Maciejska, Andrzej Siek, Marek Sobczyk, Monika Szwed, Andrzej Urbanowicz, Jan de Weryha-Wysoczański

 Wystawa z kolekcji Galerii Szyb Wilson
i Fundacji Eko-Art Silesia
czynna do 5 maja 2020


Perspektywa linearna, złoty podział, abstrakcja geometryczna – to doniosłe sformułowania w sztuce a zarazem zaawansowane reguły geometrii. Jednak geometria zaczyna się już wcześniej: w najprostszym punkcie, linii, krzywej, dając wręcz początek sztuce. Rozwijały się obok siebie. Sposób wykorzystania reguł i konkretnych zasad geometrii w sztuce zmieniał się i − co ciekawe − bardzo często wiązał z jakimś wielkim osiągnięciem, np. wykorzystanie ściśle matematycznych zasad perspektywy linearnej wyznaczyło koniec epoki średniowiecza i początek renesansu w malarstwie. Marzeniem każdego artysty jest dążenie do doskonałości w swej sztuce i osiągnięcie pewnej idei. 

Constantin Brâncuși, dążąc do otrzymania kształtu idealnego coraz bardziej syntetyzował i upraszczał formę swoich rzeźb, aż doszedł do jaja − kształtu − od którego wszystko się zaczyna. Wassily Kandinsky, Piet Mondrian i Kazimierz Malewicz, szukając ideału, radykalne zerwali ze wszelką figuratywnością − stworzyli abstrakcję. Każdy z tych wielkich twórców rozwijał swoją twórczość w inny sposób. Kandinsky szukał inspiracji w muzyce − sztuce niematerialnej (duchowej) i absolutnej (wolnej od wszelkich powiązań ze światem). Szukał powiązań pomiędzy elementami działa muzycznego i plastycznego, i odkrył je w kolorystyce − tak powstała abstrakcja niegeometryczna. Mondrian i Malewicz, wychodząc od spuścizny kubizmu, skłonili się w stronę geometrii. Mondrian wyeliminował wszelkie zbędne elementy: ograniczył kolorystykę do trzech barw podstawowych, formę zaś − do linii i prostokątów. Swoje dzieła tytułował kompozycjami, by jeszcze bardziej odciążyć je znaczeniowo. Jeszcze dalej poszedł Malewicz. który swoje teorie zamanifestował, malując czarny kwadrat na białym tle. Maksymalne uproszczenie i osiągnięcie granicy obrazu nastąpiło w dziele „Biały kwadrat na białym tle”. 

W geometrii artyści widzą możliwość odkrywania logosu – pierwotnej zasady porządkującej świat. Sztuka wyzwala się ze swej materialności i wymyka kategoriom estetycznym. Jest czymś więcej – czystą formą.

Izabela Kośmider – kurator wystawy

Źródło: Galeria Szyb Wilson