2020-04-04

Makowski Krzysztof − Kształt Krzyża

27 stycznia − 30 kwietnia 2020
Galeria „Kuźnicza”, „Civitas Christiana”, Wrocław, Kuźnicza 11

Krzysztof Makowski jest absolwentem Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, obecnie Uniwersytet Artystyczny. Dyplom w Pracowni Malarstwa pod kierunkiem prof. Jacka Waltosia (1990). Artysta uprawia malarstwo i rysunek. Jest pedagogiem. Od 1992 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.
Kilka lat temu zacząłem kolekcjonować stare drewniane pasyjki. Ze względu na znaczne zniszczenia od początku wymagały one zabezpieczenia i konserwacji. Potem postanowiłem przywrócić im formalne „życie”. To było trudne wyzwanie, gdyż nie zajmowałem się wcześniej konserwacją drewnianej rzeźby. Gdy figury zostały zabezpieczone, pomyślałem, aby umieścić je w nowej przestrzeni kompozycyjnej. Cóż może być dla nich naturalną przestrzenią? Oczywiście krzyż. Nie wiedziałem jednak jak wyglądała pierwotna konstrukcja krzyża, do którego dana pasyjka była przytwierdzona. Dlatego koncepcja pracy polegała na stworzeniu z materiałów współczesnych nowego otoczenia dla rzeźby Jezusa. Jest to też swego rodzaju mój hołd dla dawnych rzeźbiarzy-rzemieślników, którzy w minionych wiekach tworzyli te dzieła. Dzisiaj chciałbym im nadać nowy, współczesny wymiar odbioru − Krzysztof Makowski.

Kurator: prof. Aleksander M. Zyśko