2022-05-11

Gałuszka Anna – Ogórki kiszone


Galeria Sztuki Tętno
14-28 maja 2022, Wrocław, Jatki 12-13
Wernisaż: 14 maja 2022, godz. 18.

Anna Gałuszka: Zapraszam na Ogórki kiszone. Może zacznę od tego, że jestem bardzo kiepską kucharką i nie mam dobrego, wypróbowanego przepisu na kiszone ogórki, ale mogę podać receptę na Ogórki kiszone w moim wydaniu, czyli o byciu artystką, o byciu kobietą i matką. O byciu artystką w sensie tworzenia rzeczy i czerpania z tego wielkiej przyjemności. Zakładam jednak, że bycie artystą/artystką to bardziej stan umysłu, bo niekoniecznie o tworzenie sztuki chodzi; wtajemniczeni wiedzą… O pozwolenie sobie na tworzenie albo przymus tworzenia i znalezienie na to miejsca w kieracie życia codziennego. O koteriach (mogłabym to ująć inaczej, ale lubię to słowo) w świecie artystycznym i nie tylko… Powracając do tematu wystawy, w tych przerwach pomiędzy... lepię. Lubię glinę jako materiał do tworzenia. Podoba mi się to, że mogę zrobić z niej przedmioty użytkowe i rzeźby. Na wystawię będę prezentować rzeźby ceramiczne oraz wyszywane obrazy. Stworzone przeze mnie obiekty są również efektem mojego zamiłowania do rzeczy vinted, może powrotem do czasów bezpiecznego dzieciństwa, do politurowanego stołu z ceramiczną zastawą. Wykorzystuję w swoich pracach znalezione, potłuczone albo kupione na pchlich targach rzeczy, bo intryguje mnie wytrzymałość przedmiotu. Zastanawiam się zawsze, kto był wcześniejszym jego właścicielem. Może też moje przetwarzanie jest związane z praktycznością, wynikającą dzisiaj z konieczności. Ważne są dla mnie refleksje nad funkcją przedmiotu, nad tym – czym się otaczamy w swoich mieszkaniach i jak to na nas wpływa, nad tworzeniem sobie bezpiecznej przestrzeni w matrixie, w którym żyjemy. Myślę o iluzji otaczającego nas świata, naszej kruchości i przemijaniu i o tym, że to, co po sobie pozostawimy, to przedmioty, a my jak te ogórki kiszone… dołączając do zupy z wiersza Jana Brzechwy …po co swary, po co kłótnie, wnet i tak zginiemy w zupie. Podsumowując i powracając do naszego słoika: Każdy lubi ogórki kiszone, są zdrowe i możne je zrobić samemu.

Tekst i plakat: Anna Gałuszka