29 sierpnia 2020, Jatkowisko 2
Wrocław − Galeria Tkacka Na Jatkach w godz. 13.30-15.00 oraz 15.00-16.30
Pracownia twórcza W ręce dzieło przedstawia pokaz technik rękodzielniczych. Udział biorą: Svitlana Bezklynska, Magdalena Chmielewska, Wiesława Chorążewska (organizatorka), Joanna Janiczek, Wiktoria Karpowicz, Marta Kistela, Anna Wiśniewska, Marzanna Wysocka oraz artyści współpracujący z galerią: Zuzanna Kociołek, Katarzyna Pajorska oraz Robert Wieczorek
Pokaz warsztatów ręcznych z dziedziny sztuki włókna pod kierunkiem merytorycznym prof. zw. Ewy M. Poradowskiej-Werszler.
29 sierpnia 2020, Jatkowisko 2
Wrocław − Galeria Versus
Zamiast siedzieć w stresie, zaszyj dziurę w dresie, czyli historia jednej pary spodni
Prezentacja pary spodni jako obiektu, artefaktu, który powstał w ostatnich dniach czerwca i pierwszych dwóch tygodniach lipca 1997 roku. Był to dla mnie o tyle istotny czas, iż zdawałam wtedy egzaminy wstępne na ASP we Wrocławiu, a zaraz potem Wrocław zalała wielka fala Powodzi Tysiąclecia. ...Nie wiem dlaczego, ale dni oczekiwania na wyniki egzaminów zapełniłam sobie naprawianiem podartych jeansów. Było to o tyle irracjonalane działanie, że owe spodnie wcale nie były jakieś wyjątkowe. Miały po prostu poprzecierane stratetegiczne miejsca, które postanowiłam naprawić... Coś co miało być standardowym zaszyciem przetartego materiału, okazało się być również uspokojeniem nerwów, które pojawiły się wraz z egzaminami i nadejściem powodzi... Pomyślałam, że pokazanie tego „obiektu” może być ciekawym i inspirujacym przykładem niekonwencjonalnego podejścia do zupełnie nietypowego dla mnie tworzywa, a także dowodem na to, iż zwykłe czynności typu cerowanie ubrań mogą doprowadzić do wykreowania zupełnie nowej jakości. Igła, nić, tkanina nigdy nie były ulubionymi środkami wyrazu dla Pati, jednakże jak widać tworzywem dla człowieka pomysłowego i kreatywnego może być wszystko. To tylko kwestia wyobraźni i opanowania warsztatu.
Geometria wyobraźni − prapremiera wystawy 29 sierpnia 2020, w godz. 13-18. Galeria Tkacka Na Jatkach, Wrocław, Jatki 19 kurator: prof. zw. Ewa M. Poradowska-Werszler
Tryptyk, materiał: tkanina+przędza+tkanina
Jolanta Wdowczyk studiowała w IWA Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (1981-1986). Ukończyła studia podyplomowe w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1990). Uzyskała stopień naukowy doktora w dziedzinie sztuk plastycznych (1998). Od 1990 pracuje na WPA UAM w Poznaniu. Od 2007 prowadzi samodzielnie Pracownię Projektowania Graficznego.
Artystka uprawia szeroko rozumianą grafikę, rysunek, tkaninę, fotografię i malarstwo pastelowe. Projektuje wnętrza. Za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Kalisza (1995 i 2016).
29 sierpnia 2020, w godz. 13-20. Wrocław − uliczka Jatki
Program
13.00 − Otwarcie imprezy: prof. Kazimierz Pawlak, prezes ZPAP OW
13.15-20.00 Pati Dubiel − Zamiast siedzieć w stresie, zaszyj dziurę w dresie, czyli historia jednej pary spodni, Galeria Versus
13.15-18.00 − Jolanta Wdowczyk: Geometria Wyobraźni, prapremiera wystawy, Galeria Tkacka Na Jatkach, kurator: prof. zw. Ewa M. Poradowska-Werszler
13.15-18.00 − Anna Malicka-Zamorska: Mężczyzna XXI wieku, wystawa, Galeria BB
13.15-18.00 − Pokaz warsztatów ręcznych z dziedziny sztuki włókna pod kierunkiem merytorycznym prof. zw. Ewy M. Poradowskiej-Werszler, Galeria Tkacka Na Jatkach. Udział biorą: Svitlana Bezklynska, Magdalena Chmielewska, Wiesława Chorążewska (organizatorka grupy W ręku dzieło), Joanna Janiczek, Wiktoria Karpowicz, Marta Kistela, Anna Wiśniewska, Marzanna Wysocka oraz artyści współpracujący z galerią: Zuzanna Kociołek, Katarzyna Pajorska
13.15-18.00 − Robert Wieczorek: Pokaz tkania krajek na tabliczkach
13.15-18.00 − Wystawa prac artystów polskich: Galeria Kowalscy
Jatkowisko 2020, Wrocław − uliczka Jatki 29 sierpnia 2020, godz.18.00-18.30 organizator: Związek Polskich Artystów Plastyków
Okręg Wrocławski
Niezwykłe kreacje − jakie zobaczą Państwo na pokazie podczas Jatkowiska − to suma działań artystek na przełomie kilku lat, różnych inspiracji materią i ludzkim ciałem. Artystki wykorzystują różne materiały często niefunkcjonujące w życiu codziennym jako elementy scenicznego stroju.
Kostiumy wykonywane są ręcznie, co jest pracochłonne, ale efekty są zaskakujące i fantastycznie przyjmowane.
Lilianna Borowska i Aleksandra Gisges-Dalecka − absolwentki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu − to znany duet twórczy. Łączy je podobny temperament, poczucie humoru, spojrzenie na świat, miłość do podróży i rzeka Odra, Lilianna urodziła się we Wrocławiu, Aleksandra jest rodowitą Szczecinianką. Animatorki kultury, aktywistki społeczne, organizatorki performance, pokazów mody, autorki sztuk teatralnych. Jeden z poprzednich pokazów mody
Od dziesięciu lat − w zgranym tandemie wspólnych inspiracji, doświadczeń i pomysłów − zmieniają swoje artystyczne marzenia w rzeczywistość.
Dużą rolę przywiązują do współpracy ze środowiskiem, w którym funkcjonują. Aktywizują młodzież, współpracują z innymi artystami, wymieniając się pomysłami i doświadczeniami.
Wystawa dzieł ceramicznych, Jatkowisko 2
29 sierpnia 2020, Galeria BB, Wrocław, Jatki
Romeo, ceramika, 2018, fot. C. Chwiszczuk
Belle Ami, Punk, Książę
Odys
Anna Malicka-Zamorska – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, dyplom w Pracowni Ceramiki prof. J. Kotarbińskiej (1965).
10 czerwca – 11 października 2020 Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego Wrocław, pl. Wolności 7a
Elżbieta Terlikowska oprowadza i opowiada o wystawie 15-17 maja 2020 podczas Wirtualnej Nocy Muzeów, Wrocław. Prezentuje ręcznie wyszywane ornaty, które przemienia w bogato zdobione prace, wysadzane kamieniami, zdobione kunsztownymi materiałami. Bogactwo tych dzieł ma przywodzić skojarzenie ze sztuką iberyjską. Ręcznie szyte ornaty są manifestacją rękodzielniczych umiejętności artystki, ukoronowaniem twórczej drogi autorki kostiumów i scenografii. Oczarowują widza kunsztem wykonania, ale wprowadzają również w stan melancholijny. Artystka wykorzystuje fragmenty dawnych szlachetnych materiałów, dając im nowe życie, ale to nie adamaszek, brokat, atłas, złote hafty czy kamienie szlachetne przykuwają naszą uwagę...
Michał Staszczak – Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa i Rzeźby (2005), pracownik naukowy uczelni.
W moich pracach rzeźbiarskich – uciekając od codzienności – wykorzystuję jej elementy i łączę w nowe światy – imaginaria. Kolekcjonuję próbki rzeczywistości i kompiluję ją na nowo w surrealistyczne asamblaże. Materiał, w którym pracuję, i moje podejście do estetycznego aspektu rzeźby czynią mnie bardziej tradycjonalistą. Jednak tematyka, którą podejmuję, nie jest raczej tradycyjnie kojarzona z rzeźbą z metalu. [...]
Odlewy moich prac są unikatowe – pojedyncze. W swojej pracy używam tzw. form traconych, które są jednorazowe. Ta metoda ‘nieodwracalności’ oznacza dla mnie, że zanim zdecyduję się na odlanie pracy muszę mieć poczucie, że praca jest skończona i jestem z niej w pełni zadowolony – fragment wypowiedzi artysty.
Członek ZPAP, członek Zarządu ZPAP w latach 2015-2019. Kurator, współorganizator i współzałożyciel Festiwalu Wysokich Temperatur na ASP Wrocław. Autor statuetek Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Statuetki Prezydenta Miasta Wrocławia.
90 dzieł na 90-lecie 20 sierpnia – 27 września 2020 Galeria Sztuki Ring, Legnica, Rynek 12-14
Autoportret 1953, 81×61 cm
Miasteczko dolnośląskie 1996, 60×70 cm
Ogród II 2020, 40×40 cm
Malwy 2010, 70×50 cm
Artystka od wielu lat związana jest ze środowiskiem twórczym regionu Zagłębia Miedziowego. We wrześniu obchodzi 90-lecie urodzin i ten jubileusz uświetniła wystawą Galeria Sztuki Ring.
Obejrzymy 90 prac. Są to realistyczne obrazy, najczęściej pejzaże, martwa natura, kwiaty. Wśród nich są prace dotychczas nieprezentowane. Najstarszą jest autoportret Marii Rogali z 1953 roku, wykonany jako praca zaliczeniowa z zajęć malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wizerunki córek, seria rysunków piórkiem, jak również gobeliny.
John David Washington wciela się w rolę głównego bohatera. Uzbrojony tylko w jedno słowo: Tenet − przenika w mroczny świat międzynarodowych szpiegów, próbując ocalić świat. Nieodzowne jednak okazuje się skorzystanie ze zjawiska, wykraczającego poza czas realny, z inwersji.
Po drugiej stronie kamery w ekipie Nolana znaleźli się operator Hoyte van Hoytema, scenograf Nathan Crowley, montażystka Jennifer Lame, projektant kostiumów Jeffrey Kurland, specjalista od efektów wizualnych Andrew Jackson oraz nadzorujący efekty specjalne Scott Fisher. Muzykę skomponował Ludwig Göransson.
Występują: John David Washington, Robert Pattinson, Elisabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Michael Caine
Sala Wystawowa, wrzesień 2020 Moskiewski Związek Artystów Exhibition hall of Moscow Union of artists Moskwa, ul. Kuznetsky Most 20, Rosja
Na konkurs zostały zakwalifikowane plakaty Piotra Olejarza – członka ZPAP, pracownika ASP.
Piotr Olejarz (ur. 1985, Częstochowa) zajmuje się grafiką użytkową, a najbliższą mu dziedziną projektowania graficznego jest plakat. W swoich pracach stara się badać możliwości, jakie daje przekazywanie idei, komunikatu przy pomocy języka graficznego. Obecnie jest asystentem w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Pracuje również w Operze Wrocławskiej jako specjalista ds. opracowań graficznych.
Swoje prace prezentował na wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Katowicach, Poznaniu oraz w Finlandii, Boliwii, Meksyku czy Rosji.
Maria Rogala (1930 Lwów) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie Wydział Włókienniczy, dyplom w Pracowni Malarstwa i Gobelinu u prof. S. Gałkowskiego (1956). Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych. Laureatka wielu nagród.
Artystka uprawia malarstwo olejne, akrylowe i akwarele. Inspiracje czerpie ze sztuki okresu Młodej Polski, a także z malarstwa koloryzmu. Maluje najczęściej pejzaże, martwą naturę, kwiaty. Obrazy zachwycają interesującą kompozycją, ciekawymi tematami i kolorystyką.
Obraz artysty pochodzi ze zbiorów Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku Muzeum Sztuki w Łodzi
Portret z oknem 1957, malarstwo olejne, 120×79 cm
Artysta łączy w swoim malarstwie codzienną tematykę z poetyką malarstwa ikonowego, co tak wyodrębnia jego styl. Wykonywał również polichromie, witraże i mozaiki w świątyniach rzymsko- i grecko-katolickich oraz prawosławnych. W latach 1992-1997 została zrealizowana według jego projektu i z jego polichromiami cerkiew grecko-katolicka w Białym Borze. W 1996 wraz z żoną był inicjatorem powstania Fundacji Nowosielskich, przyznającej nagrody wyróżniającym się artystom.
Ewa Gałązka (Cytata za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak
Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. nlb. [283)]
Na wystawie zaprezentowano prywatną kolekcję sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, gromadzoną na przełomie lat 80. i 90. XX w. przez wrocławskiego historyka sztuki prof. dr. hab. Pawła Banasia oraz jego żonę Annę.
W zbiorach kolekcjonerów znalazły się prace takich twórców, jak m.in. Antoni Kamiński, Stanisław Korpa, Jan Janiak, Tadeusz Kacalak, Jadwiga Matusiak, Czesław Olma, Bolesław Parasion, Władysław Sałdyka, Wacław Suska, Roman Śledź i Józef Zganiacz.
Rzeźby ludowych artystów stały się podstawą do opowieści o osobistych wyborach i motywacjach autorów kolekcji oraz relacjach, jakie nawiązywali z twórcami z całej Polski. Narracja ekspozycji poprowadzona jest wokół kilku bohaterów – zarówno samych artystów i kolekcjonerów, ale również kolekcji jako autonomicznego dzieła, którego tożsamość tworzy się w wyniku zwielokrotnionego spotkania, porozumienia i towarzyszących im emocji.