2023-11-24

Domański Tomasz — Obraz | Nieobraz


Obrazy rzeźbiarskie
1-28 grudnia 2023
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wernisaż: 30 listopad 2023


Tomasz Domański, 101 Niepodległej, 2019-2021, 240×270
fragment: dusze z żelazka, rzemień, drut


Rzeźbiarski sposób patrzenia na obraz oraz bezwzględne zawierzenie narracyjnej sile tworzywa sytuuje ten obszar twórczej działalności Domańskiego na styku takich zjawisk artystycznych, jak arte povera (sztuka uboga) oraz malarstwo materii Podobnie bowiem, jak w przypadku obu tych nurtów, w „obrazach nie obrazach” to właśnie materiał jest właściwym nośnikiem treści – samoistnym medium, które już w samej swojej symbolice lub skojarzeniowym uwikłaniu kształtuje specyfikę przekazu — Katarzyna Zahorska, kuratorka.


Tomasz Domański studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom z rzeźby (1993). Doktorat, którego tematem była rzeźba efemeryczna jako monument relatywny (2003). Jest autorem rzeźb, instalacji, obiektów, performansów, rysunków i fotografii. Pracuje przeważnie z naturalnymi materiałami: wodą, lodem, ogniem, drewnem, słomą, popiołem, metalem, wykorzystując właściwe im procesy. Tworzy filmy i animacje jako integralne elementy wielu realizacji. W latach 1995–1996 studiował na Banaras Hindu University w Waranasi. Pięciokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielu fundacji i instytucji, m.in. dwukrotnie Pollock-Krasner z Nowego Jorku, Laurenz Foundation z Bazylei, dwukrotnie Montag Stiftung z Bonn, CEC ArtsLink z Nowego Jorku, dwukrotnie UNESCO-Aschberg z Paryża, KulturKontakt z Wiednia, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej z Berlina, Adolpha i Esthery Gottliebów z Nowego Jorku. W 1997 roku nominowany do Paszportu „Polityki”. W tym samym roku reprezentował Polskę na IX Triennale Sztuki w New Delhi. Prace w kolekcjach Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Narodowego, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Źródło: galeriamiejska


2023-11-21

Panahi Jafar — Niedźwiedzie nie istnieją


Niedźwiedzie nie istnieją
czyli bareizmy wiecznie żywe
Od 1 grudnia 2023 Nowe Horyzonty
w ponad 40 polskich kinach 



Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury
na festiwalu w Wenecji 

Jafar Panahi, brawurowo i ze swadą, poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, opowiada o reżyserze (w tej roli Panahi), który zaszywa się na prowincji, by stąd nadzorować projekt do którego zdjęcia powstają w pobliskiej Turcji. Wierzy, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy, ale to życzeniowe myślenie nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością. 
Atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta, na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Na zakurzonych uliczkach groza spotyka absurd, a najlepszą bronią przed tytułowymi niedźwiedziami – których nikt nie widział, lecz wszyscy się ich boją – okazuje się czarny humor. 
Jafar Panahi, do niedawna więzień reżimu, podejmuje trudne tematy z lekkością i swadą artysty, który doświadczając opresji, pozostaje wewnętrznie wolny.



2023-11-17

Nowosielski Jerzy (1923-2011) – Stulecie urodzin artysty


17 listopada 2023 – 4 lutego 2024
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Ekspozycją Zachęta świętuje setną rocznicę urodzin artysty i zakończenie 2023 roku, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Jerzego Nowosielskiego.

Jerzy Nowosielski, malarstwo,olej, płótno, kadr z wystawy


Jerzy Nowosielski, Wschód słońca w Bieszczadach
1963, olej, płótno, 100×92

Wystawa przygotowana z okazji setnej rocznicy urodzin artysty prezentuje cztery wątki z jego twórczości: pejzaż, ciało, abstrakcję i ikonę. Pejzaże komponowane z płaskich, geometrycznych form, malowane z różnych perspektyw, przywodzą na myśl ujęcia filmowe. Drugi temat, ciało, nie jest tu obiektem estetycznej kontemplacji, ale staje się niemal geometryczną formą, jest uproszczone, zrytmizowane i anonimowe — artysta dążył do ukazania ciała uświęconego, wyabstrahowanego z ziemskiej rzeczywistości. Trzeci wątek, abstrakcja, w twórczości tego malarza odnosi się przede wszystkim do bytu najwyższego, do transcendencji, której emanację stanowi światło, także światło wiedzy i olśnienie. I wreszcie ikona — Jerzy Nowosielski poprzez nowoczesne „ikonowe” postrzeganie rzeczywistości wprowadził jedną uniwersalną normę, zarówno dla wczesnych przedstawień motywów świeckich, jak i późniejszych — religijnych. Nowatorskie spojrzenie na kanoniczność tematów religijnych dało możliwość przywrócenia tej tematyce jej pierwotnego znaczenia.

Źródło: zacheta.art.pl



2023-11-15

Dworek w stylu prowansalskim


7-pokojowy, prezentacja filmowa

Szczegóły


Powierzchnia
325,11 m²

Ogrzewanie
pompa ciepła

Powierzchnia działki
4400 m²

Stan wykończenia
do zamieszkania

Rodzaj zabudowy
dworek/pałac

Rok budowy
2003





2023-09-25

Profesor Pukocz Wojciech w Galerii WIP


Spotkanie z Profesorem Wojciechem Pukoczem
w ramach cyklu

Prezentacja Jednego Dzieła
Galeria WIP, Wrocław, Jatki 1/2, III p.



Profesor Wojciech Pukocz jest malarzem, rysownikiem,
autorem instalacji i filmów, tworzy spektakle multimedialne,
łącząc obraz wideo z muzyką wykonywaną na żywo.
Profesor Pukocz pełni funkcję Rektora Akademii Sztuk Pięknych
im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu


Spotkanie prowadził prof. Kazimierz Pawlak
prezes ZPAP OW








Galeria WIP swoją nazwę zawdzięcza usytuowaniu
wysoko i poddasze


Zdjęcia: Wojciech Kowalski



2023-09-24

Borowska Lilianna i Gisges-Dalecka Aleksandra – Beyond the senses


28 września 2023, godz. 18.

Pałac Hatzfeldów
Wrocław, Wita Stwosza 30

Performance artystycznych kreacji
Beyond the senses
Lilianny Borowskiej i Aleksandry Gisges-Daleckiej


Fragment scenografii pokazu

Działania obejmują część performatywną
z efektami multimedialnymi
oraz wystawę w zakresie sztuki włókna
w ramach obchodów
50-lecia Festiwalu Sztuki Włókna na Dolnym Śląsku
pod kuratelą prof. Ewy M. Poradowskiej-Werszler

Patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Organizacja: Lilianna Borowska 


2023-09-23

W witrynie – Sztuka włókna


28 września – 9 października 2023
Pałac Hatzfeldów, Wrocław, Wita Stwosza 30
Wernisaż: 28 września 2023, godz. 18.


Artyści i ich dzieła: Borowska Lilianna, Chotnicka Dagmara, Dyrda-Kortyka Krystyna, Gisges-Dalecka Aleksandra, Godszling Agnieszka, Golec-Kociołek Zuzanna, Jesinowicz-Nguyen Anna, Kazała Agnieszka, Poradowska-Werszler M. Ewa, Werszler Honorata, Werszler Rafał, Wieczorek Robert (autor zdjęć)


Wystawa odbywa się w ramach obchodów
50-lecia Festiwalu Sztuki Włókna na Dolnym Śląsku
kurator: prof. Ewa M. Poradowska-Werszler.

Podczas wernisażu odbędzie się Performance
artystycznych kreacji Beyond the senses
Lilianny Borowskiej i Aleksandry Gisges-Daleckiej
członkiń ZPAP.

Patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Organizacja: Lilianna Borowska


2023-09-22

Jakubów Jerzy – Góry olbrzymie. Solastalgia. Wernisaż


22 września – 30 listopada 2023
Miejskie Muzeum Zabawek
Karpacz, Kolejowa 3



Uroczysty wernisaż: 22 września 2023











Zdjęcia z wernisażu powierzone przez Artystę


Organizator: Muzeum Zabawek



2023-09-18

Jakubów Jerzy – Dzieła. Góry olbrzymie – Solastalgia


22 września – 30 listopada 2023
Prezentacja dzieł
Miejskie Muzeum Zabawek
Karpacz, Kolejowa 3


Góry dymią


Krajobraz


Lustro


Miejsce


Wieje


Wieje


Prace z cyklu: Diorama









2023-09-17

Monika Aleksandrowicz & Lilianna Leń alias Lila Len – Remedium


11-25 września 2023. Galeria Za Szkłem
ASP Wrocław, pl. Polski 3/4, Wrocław


Monika Aleksandrowicz

Absolwentka Wydziału Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999) oraz Filozofii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego (2001). Obroniła doktorat z wyróżnieniem (2021). W jej dorobku artystycznym znajduje się ponad 70 wystaw zbiorowych, sympozja, poświęcone sztuce konceptualnej, oraz ekspozycje indywidualne, które organizowane i prezentowane były w kraju i za granicą. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Mediacji Sztuki na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

Cykl prac malarskich Interior, akryl na płótnie, 2023

Interior to terytorium trudno dostępne, oddalone od ważnych ośrodków i słabo zagospodarowane miejsce. Internet po wpisaniu hasła wskazuje między innymi takie przykłady jak: Outback – określenie rozległych, słabo zaludnionych, w przeważającej części pustynnych i półpustynnych obszarów w środkowej Australii, wnętrze Alaski czy pokryte osadami lodowca Zachodnie Równiny Wewnętrzne w Kanadzie. Słowo Interior w słownikowym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza wnętrze. Nasuwając skojarzenia z miejscem ekskluzywnym i dobrze zaprojektowanym. W języku hiszpańskim znajdujemy znacznie ciekawsze tłumaczenie – bo oprócz wnętrza, można znaleźć również konotacje ze środkiem, głębią, duszą i sumieniem. Malarstwo przedstawione na wystawie przyjęło formę abstrakcji. Nigdy nie przypuszczałam, że będzie mnie stać na upublicznienie tak szczerego i jednocześnie intymnego malarstwa. I o tym właśnie jest ta wystawa. O przestrzeniach duszy – z elementami wspólnymi i antagonizującymi się. Z nawarstwiającą się strukturą i formą. Wielokrotne nałożenie farb, ich zdzieranie, ponowne nakładanie kolejnych warstw to próba dojścia do wizualnej satysfakcji przy jednoczesnym snuciu opowieści o rozterkach, trudnych emocjach, niezdecydowaniu, zdecydowaniu, o miłości, troskach i złości. I o wszystkich skrywanych emocjach, o których najłatwiej mówi się przy pomocy malarstwa gestu, kompozycji wizualnej i barwie.

Lilianna Leń alias Lila Len
Fotografka, mediatorka i edukatorka. Działa w obszarze fotografii ulicznej, poszukującej i dokumentu subiektywnego. Lubi eksperymentować. Jako mediatorka sztuki interesuje się partycypacją odbiorczą, udziałem widza w zjawiskach kultury, w szczególności pośrednimi i bezpośrednimi skutkami aktywnego odbioru sztuki oraz metodami ewaluacji tych zjawisk. W ramach odbiorczych zainteresowań bada obszary partycypacji w sztuce osób ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem narzędzi komunikacji o sztuce, jak i samego doświadczania sztuki.

Źródło: asp.wroc



2023-09-16

Gisges-Dalecka Aleksandra – Shades of Femininity


14. Festiwal ARTKreuzberg
Berlin, Prinzessinnenstraße 21-24

Performance Oli Gisges-Daleckiej
z udziałem świetnych modelek

Zdjęcia: Joanna Knasińska