2023-06-30

Malicka-Zamorska Anna – Chmura | Żółta łódź podwodna


Pawilon Czterech Kopuł 
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
2 lipca 2023, godz. 16.  Wystawowa 1 

Spotkanie z Anną Malicką-Zamorską, uznaną artystką w zakresie ceramiki unikatowej. Artystka jest absolwentką wrocławskiej ASP, dyplom pod kierunkiem prof. Julii Kotarbińskiej. Członkini ZPAP. 

Praca Chmura | Żółta łódź podwodna
Anny Malickiej-Zamorskiej prezentowana jest
w ramach cyklu Dzieło miesiąca.


2023-06-28

Dwaj Jeźdźcy Apokalipsy | Sztuka wobec zarazy i wojny


Pałac Hatzfeldów, Wrocław, Wita Stwosza 30
lipiec – sierpień 2023
czwartki, piątki i soboty, w godz. 12-17.


Artyści
Błażejewski Piotr, Dudek-Dürer Andrzej, Głuszek Andrzej, Głuszek Jerzy, Jankowska-John Barbara, Jędrzejewski Michał, Kaniowski Wojciech, Kortyka Stanisław, Kuczma Marian, Kutera Anna, Liszkowski Witold, Marchwicki Marek, Mikołajek Mariusz, Matoshniuk Olena, Motylski Janusz, Nitka Zdzisław, Nitka-Nikt Jolanta, Pietrek Tomasz, Pietrzak Michał, Promna-Pietrek Marlena, Pukocz Wojciech, Savchenko Vasy, Szczepaniak Krystyna, Szpakowska-Kujawska Anna, Tomalak Stanisław, Tynna Eugenia, Wójcik Igor, Żelechower-Aleksiuna Mira


Film z wernisażu
Źródło: Fakty TVP3 Wrocław

Kurator: dr Andrzej Saj
Zdjęcia: prof. K. Pawlak


2023-06-23

Dwaj Jeźdźcy Apokalipsy


Sztuka wobec zarazy i wojny
Wernisaż wystawy: 30 czerwca 2023, godz. 17. 
Pałac Hatzfeldów, Wrocław, Wita Stwosza 30



Kurator: dr Andrzej Saj, plakat: W. Kowalski


2023-06-22

Kulpa Katarzyna – Anamnezje


7-20 lipca 2023. Wernisaż: 6 lipca 2023
Galeria Miejska we Wrocławiu, Kiełbaśnicza 28


Anamnezje X, technika mieszana na płótnie, 200×200, 2019-2022, fot. Czesław Chwiszczuk


Anamnezje VIII, technika mieszana na płótnie, 200×200, 2019-2022, fot. Czesław Chwiszczuk


Anamnezje XX, technika mieszana na płótnie, 200×200, 2019-2022, fot. Czesław Chwiszczuk

Anamnezje V, technika mieszana na płótnie, 200×200, 2019-2022, fot. Czesław Chwiszczuk


Katarzyna Kulpa odwołuje się do platońskiej koncepcji poznania, na autopoznawczym docieraniu do tego, co tkwi głęboko pamięci. Na wielkoformatowych, abstrakcyjnych płótnach tworzy bezpieczną przestrzeń, w której swobodnie oddaje głos własnym anamnezjom, również tym niechcianym i wypartym. Mówi też o szczególnej naturze istnienia artysty, który nigdy nie może funkcjonować tylko w jednym czasie i przestrzeni.

Artystka ukończyła malarstwo i malarstwo architektoniczne na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, doktorat 2023. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, ściennym, grafiką artystyczną i sztuką akcji. Należy do ZPAP.

Wernisaż połączony jest z koncertem.
Kuratorka wystawy: Katarzyna Zahorska



2023-06-20

Monika Aleksandrowicz i Beata Oberc | Interior, malarstwo


20 czerwca – 31 sierpnia 2023
Wernisaż: 7 lipca 2023, godz. 18.
Galeria plastyczna, Obornicki Ośrodek Kultury
Oborniki Śląskie, Dworcowa 26


Monika Aleksandrowicz – absolwentka Wydziału Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999) oraz Filozofii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego (2001). Obroniła doktorat z wyróżnieniem (2021). Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Mediacji Sztuki na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.



Beata Oberc – absolwentka Wydziału Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999). Zajmuje się projektowaniem grafiki użytkowej, malarstwem, instalacją, fotografią, reklamą. Brała udział w wielu sympozjach poświęconych sztuce oraz wystawach prezentowanych w Polsce i za granicą.



2023-06-15

Gostylla-Pachucka Maria – Lascaux w gobelinach


18 czerwca – 31 sierpnia 2023
Muzeum Regionalne im. Władysława Golusa, Ratusz
Ostrzeszów, Rynek 19

Artystka prezentuje naskalne rysunki | malowidła z Lascaux – krasowej jaskini w Akwitanii
w Południowo-Zachodniej Francji.
 

Poradowska-Werszler E. Maria – 55-lecie pracy twórczej


15 czerwca – 30 lipca 2023
Muzeum Ziemi Kaliskiej, Kalisz


Profesor Ewa Maria Poradowska-Werszler przyjmuje laudację
z okazji jubileuszu 55-lecia pracy twórczej


Artystka przez wiele lat związana była z kierunkiem EASP, prowadząc zajęcia z tkaniny artystycznej i struktur wizualnych. Małgorzata Wróblewska-Markiewicz: Interpretacje i nowe szlaki – Ewa ma zmysł badacza i eksperymentatora. Najpierw egzaminowała klasyczny gobelin. W jego tkankę stopniowo wprowadzała dodatkowe elementy multiplikowanych pasm przędzy, grubych oplotów osnowy, fryzowane wątki. Pociągały ją nowe rozwiązanie techniczne. Wymyślony „splot” tunelikowy dobrze sprawdziła w kompozycjach o zdecydowanej teksturze, porządkując je miarową kanelurą. Długo przywiązana do kowarskiej wełny, nie odżegnywała się od doświadczeń z połyskującym gorzowskim stilonowym kordem. W poprodukcyjnych odpadkach z fabryki lniarskiej dostrzegła ciekawy materiał do autorskiej obróbki. Powstały prace strukturalne, zarówno o swobodnej jak i zwięzłej kompozycji. Budowała z rozmachem przestrzenne instalacje z ulotnych naturalnych i syntetycznych tworzyw. Stosowała strategie kolażu i asamblażu. Dążąc do praźródła, do pojedynczego włókna, zajęła się papierem czerpanym. Wyraźny powrót do wełny nastąpił po spotkaniu z huculskimi liżnikami, grubymi tkaninami z długim wyczesywanym włosem. Aż wreszcie samo wełniane runo zyskało rangę głównego medium.

Zdjęcia powierzone przez artystkę.

2023-06-12

Dudek-Dürer Andrzej – Na niekończącej się drodze...?


Fotografia i grafika z lat 1969-2021

14 czerwca – 31 lipca 2023
Galeria Patio 2, Łódź, Sterlinga 26, bud. K
Wernisaż: 14 czerwca 2023, godz. 18.


Sztuka butów, 1969-1979-982-? / Żywa rzeźba / 1969-1982, technika mieszana, fotografia, gniecenie, 50×70


Meta..., Podróż V ver. 3, 1987, technika mieszana, inkografia, rysunek
zapis linii podróży do Niemiec, Anglii, 70×50

Apokalipsa w Singapurze… ver II, 1989, fotografia, 100×75

Cyfrowa Apokalipsa 00, 1998, technika mieszana, inkografia, 60×45

Yasunori Shiobara, Andrzej Dudek-Dürer, Trans Meeting Ii, Meta-Physical Line of..., performance
Kamakura-Tokyo, Japan 2004, technika mieszana, fotografia, inkografia,70
×100


Andrzej Dudek-Dürer jest artystą sztuk wizualnych, ale ma na swym koncie twórczym także wydane płyty muzyczne. Interesuje go zgłębianie procesu artystycznego i duchowego zarazem. Wywodzi się on od tradycji dematerializacji sztuki i konceptualnego przełomu lat 60-70. XX wieku. Bardzo ważnym tego rodzaju doświadczeniem, aktualnym do dziś, jest tworzona przez niego „sztuka butów”. Ekspozycja koncentruje się na zagadnieniu drogi i wędrówki oraz przedstawieniu indywidualnej refleksji nad czasem, przemianą i przemijaniem. Artysta szuka odpowiedzi na pytanie, co będzie na końcu tej podróży? Pokazane zostaną prace tworzone od lat 70. XX wieku do dziś. Patrząc na prace artysty, nasuwa się pytanie: czy wyzwolenie z kręgu życia i śmierci jest możliwe?

Twórczość graficzna oraz fotograficzna Andrzeja Dudka-Dürera dotyczy jego życia, jego artystycznych przyjaźni, podróży rzeczywistych i mentalnych. Ważnym problemem jest reinkarnacja i proces fizycznej przemiany, także każdej materii, z którą się styka artysta i którą poddaje alchemicznej przemianie. Jednym z najważniejszych odniesień jest dla niego twórczość niemieckiego mistrza renesansu Albrechta Dürera, który m.in. w swej twórczości dał wyraz epoce końca (seria Apokalipsa), czekania na koniec dotychczasowego świata.

Dudek-Dürer stosuje rozszerzoną koncepcję fotografii i grafiki, odwołując się do tradycji sztuki abstrakcyjnej, performance i konceptualizmu. Jego postawa twórcza nie ma określonych granic, rozwijając się we własnym kierunku, gdzie punktem wyjścia jest medytacja, a celem stan metafizyczny, ukierunkowujący się na duchowość i doskonalenie.

Kurator: Krzysztof Jurecki

Andrzej Dudek-Dürer, Autoportret


Andrzej Dudek-Dürer w swojej interdyscyplinarnej twórczości posługuje się różnymi środkami wypowiedzi: fotografią, zapisami filmowymi, wideo, grafiką, słowem, dźwiękiem. Najważniejszym obszarem pracy artysty są jednak działania o charakterze performance. Reprezentuje jedną z najbardziej konsekwentnych i zarazem radykalnych postaw twórczych w polskiej sztucestawia znak równości pomiędzy sztuką i życiem. Złożoną postawę Dudka-Dürera cechuje synkretyzm religijny i duchowy. Prace artysty odwołują się do systemów religijno-filozoficznych Wschodu i Zachodu, jak również praktyk szamańskich. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich przedstawicieli performance i sztuki poczty na świecie. Mieszka i pracuje we Wrocławiu – Michał Jachuła.

Źródło: culture.pl


2023-06-09

Kraj-Obrazy – Plenerowe impresje


10 czerwca – 1 lipca 2023
Galeria Sztuki BWA
Krosno, Wojciecha R. Portiusa 4



Maria Anto, Wizyta, 1998, olej/płótno, ze zbiorów BWA Krosno


Rafał Borcz, Sokole, 2022, olej/płótno


Marta Jamróg, Widok pogórzański, 2022
akryl z suchym pigmentem na płycie


Kornel Janczy, Górska rzeka, 2021, akryl/sklejka+kamienie


Alicja Łątka-Lewandowska, Krajobrazy II, 1991
olej/płótno, ze zbiorów BWA Krosno


Kinga Nowak, Padmasana, 2022, olej/płótno


Agata Pałach-Bożek, Te, co były przed i te, co będą po
2022, olej/płótno


Kazimierz Wiśniak, Rzepedź, 1996, olej/płótno
ze zbiorów BWA Krosno


Żyjemy w czasie zmieniającego się krajobrazu.
Obszary nietknięte ręką człowieka stanowią znikomy procent powierzchni naszej planety: reszta zajęta jest pod uprawy,  osiedla, zakłady przemysłowe, drogi, dworce i magazyny. Zanikanie dzikiej natury to cecha nowej epoki w dziejach ziemi, nazywanej powszechnie antropocenem. Żyjemy w jego czasach. 

Krajobraz jest ważnym tematem sztuki współczesnej. Podejmuje się go w trakcie plenerów, a te stanowią istotny element świata sztuki ostatnich kilkudziesięciu lat. Organizowane przez galerie, pozwalają artystom na tworzenie sztuki poza domem, wśród natury, pod gołym niebem. Ale we współczesnym krajobrazie artystycznym odbija się najczęściej nie „dzika” przyroda, lecz antropocentryczne oblicze ziemi. Plenery wiążą się nierozerwalnie z historią BWA w Krośnie, które w 2022 roku obchodziło 40-lecie swojego istnienia. Od początku w galerii wkładano wiele wysiłku w ich organizację, zapraszając co roku grupę międzynarodowych artystów najpierw w Bieszczady, w ostatnich zaś latach – do Krosna.

Galeria posiada dzisiaj bogatą kolekcję pejzażowych dzieł powstałych w ich trakcie. Na wystawie „Kraj-obrazy” zestawione zostały dzieła powstałe w trakcie plenerów krośnieńskiego BWA z pracami współczesnych artystek i artystów, którzy zajmują się aktualizacją problematyki krajobrazowej. Ich przesiąknięte nostalgią realizacje są jakby pamięciowym, idealizowanym wizerunkiem tego, co już zniknęło z naszego otoczenia. Są dowodem na to, że krajobraz jest nie tylko wizualnością, ale również doświadczeniem. Poczucie przebywania wewnątrz pejzażu, bycia jego częścią, jest wyczuwalne w wielu pracach na naszej wystawie
– Magdalena Ujma.