2021-05-26

Szyrszeń Sylwia − Pocztówka z Polski


11 czerwca 2021 – 24 lipca 2021
Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz, Gdańska 3

Artystka jest absolwentką Wydziału Sztuki
na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie,
graficzką i ilustratorką. Na wystawie obejrzymy kilkadziesiąt wybranych plakatów artystki, ukazujących scenki urlopowe w różnych miastach Polski.


fot. S. Szyrszeń

2021-05-25

Baj Stanisław − Twarz Matki


28 marca − 30 czerwca 2021
Muzeum Południowego Podlasia
Biała Podlaska, Warszawska 12.


Na niewielkiej ekspozycji zaprezentowane zostały wyłącznie portrety Matki prof. Stanisława Baja. Artysta studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1972-1978) pod kierunkiem profesorów: Michała Byliny, Jacka Siennickiego oraz Ludwika Maciąga. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni prof. Ludwika Maciąga,1978. Obecnie jest profesorem w Katedrze Malarstwa macierzystej uczelni. Artysta zajmuje się przede wszystkim malarstwem i rysunkiem, a także grafiką.


2021-05-24

Dzieło Ognia – Ceramika, Szkło, Metal

22-28 czerwca 2021
Galeria Neon, Traugutta 19/21
Akademia Sztuk Pięknych
im. E. Gepperta we Wrocławiu

Artyści i artystki
Ceramika
Jakub Biewald, Renata Bonter-Jędrzejewska,
Katarzyna Koczyńska-Kielan, Weronika Lucińska,
Karina Marusińska, Joanna Opalska-Brzecka,
Michał Puszczyński, Bożena Sacharczuk

Kuratorki: Małgorzata Maternik, Weronika Surma

 Szkło
Kalina Bańka, Dagmara Bielecka, Joanna Bujak, Małgorzata Dajewska, Anna Józefowska, Wojciech Peszko, Stanisław Sobota, Justyna Żak

Kuratorki: Antonina Joszczuk, Magdalena Wodarczyk

Metal
Hubert Bujak, Paweł Czekański, Mateusz Dworski, Magdalena Grzybowska, Wojciech Małek, Marcin Michalak, Michał Staszczak, Michał Wasiak

Kuratorzy: Paweł Czekański, Matej Frank


Formowanie szkła technikami hutniczymi


Formowanie szkła technikami hutniczymi Martin Stefanek


Odlewanie rzeźb z żeliwa


Odlewanie rzeźb z żeliwa w formach
z naturalnego materialu



Punkt Raku, polewanie gorącej ceramiki
rozpuszczonym szkliwem


Toczenie na kole garncarskim

Wystawa w ramach
XIII. Festiwalu Wysokich Temperatur



2021-05-22

MKDNiS − Ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego


Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
skierowało do konsultacji międzyresortowych i publicznych projekt Ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego.

Ustawa cywilizuje warunki pracy artystycznej oraz zapewnia najsłabiej zarabiającym twórcom minimum bezpieczeństwa socjalnego w postaci dostępu do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

Szczegóły: gov.pl/kulturaisport

2021-05-21

Hueckel Magda – Organic


Galeria FOTO-GEN
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu 25 maja – 09 lipca 2021
pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Kurator: Manfred Bator

Wystawa Organic to poemat o przemijaniu, które jednak napawać lękiem nie powinno, bo w nieustannym tańcu przenikania, zawłaszczania, znikania rodzi się zawsze nowa jakość.

Wystawa niesie ze sobą spójny przekaz, zgodny z postawą życiową i twórczą artystki, którą dobrze charakteryzują słowa Lou Andeas-Salome:
Sztuka staje się życiem, a życie sztuką.
Magda Hueckel urodziła się w 1978 roku w Gdańsku.
Artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiowała w Vysokej Škole Výtvarných Umení w Bratysławie (Słowacja) oraz w Schule für Gestaltung w St. Gallen (Szwajcaria).

Osadzony w systemie uniwersalnych wartości przekaz nobilituje każdą chwilę TU i TERAZ i każde istnienie.
W nieustannym podróżowaniu artystka odkrywa prawdy dotyczące istoty trwania w bogatym i różnorodnym świecie przyrody, wzajemnych relacji i odpowiedzialności. 

Wystawę otwierają prace z cyklu „Anima. Obrazy z Afryki 2005-2013” – czarno-białe fotografie, na których zostały utrwalone elementy świata afrykańskiego. Głównym motywem prac jest nieuchronność przemijania.



2021-05-19

Wysocki Stanisław – Kiedy kobieta staje się rzeźbą


2 października 2020 – 1 czerwca 2021
Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski
Kazimierza Wielkiego 35, Wrocław


fragment plakatu wystawy

Kobieta-rzeźba jest tematem przewodnim zarówno działań artystycznych, jak i jubileuszowej wystawy na 50-lecie pracy twórczej Stanisława Wysockiego.



2021-05-18

Niespodziewana M. Malwina – Siostry


28 maja – 12 czerwca 2021
Galeria M, Wrocław

Artystka zabiera nas w świat znanych od baśni, m.in. Mała syrenka Hansa Christiana Andersena czy O sześciu łabędziach braci Grimm. Dokonuje artystycznej kontaminacji ich treści. Niespodziewana rozwija opowieści, pogłębia ich charakterystykę, a przede wszystkim akcentuje kobiece relacje i powiązania. Rysuje sieć bezpieczeństwa, którą kobiety tworzą nawzajem. Powstaje inny mit baśni o małej syrence. Opowiada o więzi sióstr, które dorastają razem w podwodnym świecie, mają wspólne zajęcia, przygody, przyjemności i doświadczenia. Są dla siebie wsparciem w trudnych chwilach, w obliczu zagrożenia działają razem.



2021-05-17

Dyrda-Kortyka Krystyna − Zaczerpnięte inspiracje


15 maja − 31 sierpnia 2021
Muzeum Południowego Podlasia
Biała Podlaska, Warszawska 12

Dzieła powstały z połączenia wielu materiałów połączone jednym tworzywem, jakim jest papier czerpany, również własnoręcznie przygotowywany przez Artystkę.



2021-05-16

Sztuka fantazji – Fantastyka sztuki



Sztuka fantazji – fantastyka sztuki
Performance inspirowany twórczością Stanisława Lema


Nauka objaśnia świat, ale pogodzić z nim może jedynie sztuka - napisał Stanisław Lem w swojej bajce „Król Globares i mędrcy”, z cyklu „Bajki robotów”. Performance „Sztuka fantazji – fantastyka sztuki”, proponuje spotkanie sztuki z nauką w nadziei, że i tu jakaś zgoda jest możliwa… Cztery preludia estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska ze zbioru „Gloria Patri”, wykonane przez Cracow Singers, interpretowane grafikami Kuby Woynarowskiego, stanowią punkt wyjścia do rozważań ściśle naukowych. 

Cykl figur niemożliwych Woynarowskiego, koresponduje z muzyką Sisaska, która złożona z dźwięków wydawanych przez planety krążące wokół Słońca, wydaje się być równie niemożliwa. A jednak kompozytor taką właśnie skalę stworzył dla swych dzieł. W jaki sposób niemożliwe stało się możliwym wyjaśnia prof. Piotr Zieliński z Instytutu Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego PAN (znany też studentom Politechniki Krakowskiej), przypominając przy okazji ciekawą historię odkrycia związków między drganiami przedmiotów i ich odgłosami. Przykładów dostarcza perkusista Tomas Celis Sanchez z Meksyku.

Performance prowadzi do refleksji nad sztuką fantastyki naukowej spętaną ograniczonością wiedzy, którą jednak udaje się niekiedy przezwyciężać jednostkom wybitnym… 

Twórcy i Wykonawcy
Wykład: prof. dr hab. Piotr Zieliński 
Wizualizacje: dr Jakub Woynarowski Cracow Singers
pod kier. Karola Kusza 
Instrumenty perkusyjne: Tomas Celis Sanchez 
Koncepcja projektu: Katarzyna Freiwald


2021-05-15

Konkurs dla artystów plastyków



Fundacja Chronić Dobro przy opactwie Benedyktynów w Tyńcu rozpoczyna działalność Instytutu Sztuki Sakralnej, którego celem będzie promowanie i wspieranie dobrej, współczesnej sztuki sakralnej, współpraca z artystami, tworzącymi dzieła o charakterze religijnym, oraz z księżmi odpowiedzialnymi za nowe realizacje artystyczne w parafiach.
Żyrandol tynieckiego kościoła po konserwacji
Z okazji rozpoczęcia działalności zapraszamy młodych artystów do 35 roku życia do wzięcia udziału w konkursie na dzieła (w dowolnej technice) o charakterze religijnym, rozumiane zgodnie z definicją prof. Renaty Rogozińskiej „Pod terminem sztuka religijna rozumiemy sztukę biorącą sobie za cel refleksji artystycznej: tematy zaczerpnięte z Biblii, apokryfów, żywotów świętych, historii Kościoła i podobnych źródeł pisanych oraz pojęcia, idee, dogmaty religijne, o których naucza Kościół. Choć tak pojęta sztuka religijna ujmuje historię zbawienia jako ciąg obiektywnych wydarzeń i proces pozapodmiotowy, stwarzając dla nich ekwiwalent plastyczny, to jednak rodzi się często z wewnętrznej potrzeby artysty i nie zawsze powstaje z myślą o konkretnym przeznaczeniu. Dlatego też sposób ujęcia tematu cechować się może dowolnością i subiektywizmem. 

Termin nadsyłania zgłoszeń wraz z dokumentacją:
25 czerwca 2021
 
(decyduje data dostarczenia
do Fundacji Chronić Dobro, nie wysłania)
 
Ogłoszenie wyników: do 4 lipca 2021



2021-05-14

Nagroda Roku za 2020

8 czerwca 2021, godz. 16. Wrocław
Mia Art Gallery, Plac Solny 11

Uroczyste wręczenie Nagrody Roku artyście – członkowi ZPAP, autorowi jednej z dwunastu Nominowanych do Nagrody indywidualnych wystaw, zorganizowanych w 2020, którą w głosowaniu Zarząd ZPAP wybrał jako najatrakcyjniejszą. 


Grafika Marleny Promnej

Podczas Gali zostanie wręczona Statuetka Nagrody oraz dwa Wyróżnienia wybranym artystom, a pozostali Nominowani otrzymają okolicznościowe Dyplomy. 

Tak było w ubiegłym roku.


2021-05-11

Promna Marlena − Ogród naturalny


7 lipca − 6 września 2020
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 5, Wrocław

Wystawa Nominowana do Nagrody Roku

Ogród naturalny Marleny Promnej to malarska reminiscencja − konfrontacja młodzieńczej fascynacji krajobrazem i współczesnej wizji ogrodu urbanistycznego. Główną inspiracją wystawy są żywe dzieła holenderskiego plantatora i projektanta Pieta Oudolfa. Widoki to seria czterech monumentalnych dyptyków, przedstawiających popularne motywy: polana, rzeka, łąka, dolina. Powstały w wyniku rodzinnej pasji do turystyki górskiej.

Czarna rzeka, 2019, akryl na płótnie, 300×180

Dolina, 2019, dyptyk, akryl na płótnie, 300×180


Łąka, 2019, akryl na płótnie, 300×180


Polana, 2019, akryl na płótnie, 300×180


Marlena Promna i Olga Tokarczuk

Druga część wystawy nawiązuje do projektu ogrodu naturalnego High Line w Nowym Jorku. W dwóch seriach Kadry, Detale została podjęta próba oddania ogólnego układu przestrzennego i kosmopolitycznego klimatu miejsca. 



2021-05-10

Promna Marlena − Prezentacja twórczości artystycznej


Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych
im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w 2007 roku
– dyplom z malarstwa w Pracowni prof. Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego i dyplom z projektowania malarstwa w architekturze w Pracowni prof. Wojciecha Kaniowskiego oraz w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (dziś Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny im. Jana Długosza) w 2004 roku.

W 2014 roku uzyskałała stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuk pięknych.
Od 2012 roku jest zatrudniona w Pracowni Rysunku profesora Piotra Kielana w macierzystej uczelni, początkowo na stanowisku asystenta, a obecnie na stanowisku adiunkta.

Zajmuje się malarstwem, projektowaniem malarstwa w architekturze, rysunkiem i grafiką. Zrealizowała 20 wystaw indywidualnych oraz brała udział w około 140 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
Jest koordynatorem międzynarodowych
projektów badawczych, warsztatów i wystaw.



Czarna rzeka, 2019, akryl na płótnie, 300×180


Łąka, 2019, akryl na płótnie, 300×180


Dolina, 2019, dyptyk, akryl na płótnie, 300×180


Kadr 2, 2019, akryl na płótnie, 150×110


Kadr 4, 2019, akryl na płótnie, 150×110


Kadr 6, 2019, akryl na płótnie, 150×110


Lake, 2017, akryl na płótnie, 130×130


Den, 2017, acrylic on canvas, 130×130


Pass, 2018, acrylic on canvas, 130×130


Garden T2, 2014, acrylic on canvas, 150×150


Garden T5, 2015, acrylic on canvas, 150×150


Garden 1 Diptych, 2015, acrylic on canvas, 300×180


Garden K1, 2014, acrylic on canvas, 100×100


Garden K3, 2015, acrylic on canvas, 100×100


Garden K6, 2015, acrylic on canvas, 100×100


2021-05-06

13. Międzynarodowy Plener Ceramiczny LAB ORO


10 sierpnia − 4 września 2021
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza
artystów plastyków, pracujących
w tworzywie ceramicznym, do wzięcia udziału
w 13. Międzynarodowym Plenerze Ceramicznym.

Do udziału w plenerze zaproszeni zostaną artyści wybrani przez organizatora na podstawie aplikacji złożonych
do 31 maja 2021 roku na adres
komisarza pleneru Bogusława Dobrowolskiego

Szczegóły: rzezba-oronsko.pl

2021-05-04

Kopańska-Błaszczyk Katarzyna − Malarstwo

 

Cefeusz, Herakles i Jednorożec indyjski
4-27 maja 2021, Miejska Galeria Sztuki MM
Chorzowskie Centrum Kultury





2021-04-29

Konkurs dla artystów plastyków

 

(Nie)widzialny – sztuka inspirowana religijnie Termin nadsyłania zgłoszeń na konkurs wraz z dokumentacją do 25 czerwca 2021.

Fundacja Chronić Dobro przy opactwie Benedyktynów w Tyńcu rozpoczyna działalność Instytutu Sztuki Kościelnej, którego celem będzie promowanie i wspieranie dobrej, współczesnej sztuki sakralnej, współpraca z artystami, tworzącymi dzieła o charakterze religijnym, oraz z księżmi odpowiedzialnymi za nowe realizacje artystyczne w parafiach.


Żyrandol tynieckiego kościoła po konserwacji


Z okazji rozpoczęcia działalności zapraszamy młodych artystów do 35 roku życia do wzięcia udziału w konkursie na dzieła (w dowolnej technice) o charakterze religijnym.

2021-04-25

Rucińska Magdalena − Międzyprzestrzeń


13 kwietnia − 20 czerwca 2021
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy

Oto dom. Oto człowiek. Oto dłoń. Prosty obraz. Figura i tło. Oczywistość. W przekładzie werbalnym obraz ten jest orzekający i zwięzły niczym zdanie w starym elementarzu. Jednak w tym miejscu na myśl niemal automatycznie przychodzi skojarzenie ze Zdradliwością obrazów Magritte’a. I wszystko zaczyna się komplikować. Malarstwo nie rządzi się bowiem zasadami podobnymi językowi. To nie zbiór znaków ani wokabularz. Jeśli odrzucić perspektywę, nie ma w nim linearnej sekwencyjności, określonych zasad następstwa. Figurę i tło łączy nieustanna relacja inwersji. Istotą obrazu jest międzyprzestrzeń – milczące, semantycznie puste pole. Nieoczywistość. Miejsce, któremu ciężko przypisać jednoznaczny sens językowy, a które jest niezbędne dla artykulacji sensu wizualnego. Ten bowiem – jak twierdzi – Gottfried Boehm – „[…] artykułuje się na tle tego, co niepowiedziane”. Ta milcząca, pusta przestrzeń jest zatem, wbrew pozorom, gęsta – pełna korelacji, kontrastów, przejść. To pustka, która nie jest niczym. 

2021-04-21

Makowski i Mehoffer − Wiosenne sceny ogrodowe


Makowski Tadeusz (1882-1932) maluje Wiosnę
około 1908 roku. 
Pełen młodzieńczego zapału i nadziei na sławę, daje upust swojej wyobraźni, korzystając z rozwiązań formalnych, których uczy się od najlepszych.


Tadeusz Makowski, Wiosna − Baśniowy ogród, 1908


Józef Mehoffer  Dziwny ogród, 1902-1903

Jedną z najbardziej znanych prac Mehoffera jest Dziwny ogród – kompozycja o tak niejednoznacznej i tajemniczej symbolice, że doczekała się wielu, nawet skrajnie różnych interpretacji. Przez szczegółowe opracowanie kwiatów i roślin, podobnie jak na średniowiecznych obrazach ukazujących Marię w zamkniętym ogrodzie, tzw. hortus conclusus, odczytywany był m.in. jako metafora miejsca bezpiecznego i beztroskiego. 
Makowski zdaje się budować podobną enklawę, jednak zamiast witalizmu bijącego z obrazu Mehoffera wybiera powściągliwość, przez co jego przedstawienie jeszcze bardziej nasuwa skojarzenia z odseparowanymi od świata maryjnymi ogrodami, będącymi symbolem dziewictwa i oddania. Tak jak chłopiec w Bajkowym ogrodzie klęczy przed wiosną lub księżniczką i z adoracją zaplata girlandy na jej sukience, tak Makowski oddaje się sztuce bez reszty. Po wyjeździe do Paryża wszystko jej podporządkuje. W Pamiętniku porównuje ją do dziewczyny.

Więcej: mnwr.pl/wiosna


2021-04-15

Ogorzelec Ludwika – Szukam momentu równowagi


Od 2 lutego 2021, obecnie online
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych
im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w 1983 roku.

Od 985 roku mieszka w Paryżu.


oprac.©kkuzborska