2023-01-18

Liszkowski Witold – Polisemie | Sztuka Osobista


20 stycznia – 16 lutego 2023
Galeria Miejska we Wrocławiu

Z cyklu Struktury osobiste, akryl i piórko na płótnie
180×180 cm, 2020


Z cyklu Struktury Osobiste, akryl i piórko na płótnie
zestaw 4 prac, 2022


Z cyklu Struktury Osobiste, akryl i piórko na płótnie, 270×180 cm
zestaw 6 prac, 2022


Instalacja na wystawie OK`art w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
2021, fot. Olaf Mikołajek


Rozmowa z Ireną, Ślub, technika własna
30×30 cm, 2021


Rozmowa z Marią, Maria z bratem, technika własna
30×20 cm, 2021

Wystawa Polisemie jest retrospektywną prezentacją dorobku twórczego Witolda Liszkowskiego: prace fotograficzne, dzieła malarskie, performatywne akcje w przestrzeni miejskiej, animacyjno-kreacyjne inicjatywy, realizowane we współpracy z lokalnymi społecznościami Wrocławia. Są to więc zarówno archiwalne materiały dokumentujące wczesne działania artysty, jak i najnowsze labiryntalne struktury malarskie, które Liszkowski uczynił znakiem rozpoznawczym swojej sztuki. Twórca wykonał realizacje malarskie również bezpośrednio na ścianach piwnicznych sal, tradycyjnie w kolorze czarno-białym. Tytułowe polisemie odnoszą się do mnogości narracyjnych środków artystycznych, z których autor korzystał.
Kuratorka: Katarzyna Zahorska


oprac.©kkuzborska

2023-01-16

Projekt malarski LODZ600




Projekt skierowany jest do artystów malarzy. 
Celem organizatorów jest zgromadzenie 600 obrazów
poświęconych słowu łódź, miastu Łódź:
historii, teraźniejszości, przyszłości.

Zgłoszenia do 28 lutego 2023
zakończenie projektu: 29 lipca 2023


2023-01-12

Sypniewska Beata – Istnienie


20 stycznia – 28 lutego 2023
Wernisaż: 20 stycznia 2023, godz. 17.30
Galeria Pod Plafonem Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej
im. T. Mikulskiego we Wrocławiu, Rynek 58

W programie koncert Beaty Sypniewskiej na gongach.

Beata Sypniewska (1967) prowadzi zajęcia z malarstwa intuicyjnego oraz dźwiękoterapii. Jest laureatką Złotej Odznaki Towarzystwa Miłośników Wrocławia za długoletnią działalność na rzecz Wrocławia.

Maluję intuicyjnie, dotykając pola morficznego aborygenów i czasu snu oraz innych stanów świadomości. Obrazy, które powstają, czyta się oczyma duszy. Zawierają one różne informacje i przesłania. Prowadzę kursy nauki gry na gongach.

Kurator wystawy: dr Rafał Werszler


oprac.©kkuzborska

2023-01-07

Vermeer’s Secrets | Sekrety Vermeera


8 października 2022 – 8 stycznia 2023
National Gallery of Art, Washington

Johannes Vermeer, Kobieta trzymająca wagę
ok. 1664, olej na płótnie





2023-01-03

Pukocz Wojciech – Najwyższe n.p.m.


2 grudnia 2022 – 8 stycznia 2023
Galeria Rektorat, Uniwersytet Zielonogórski
Zielona Góra, Licealna 9


Profesor Wojciech Pukocz prezentuje obrazy gór – cykl poświęcony ośmiotysięcznikom. Obrazy zaczęły powstawać w czasie pandemii 2020. 

Malarz, rysownik, autor instalacji i filmów. Dyplom z malarstwa uzyskał we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1997 roku w Pracowni prof. Stanisława Kortyki. W 2018 otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Obecnie pracuje w Katedrze Malarstwa Architektonicznego i Multimediów, prowadzi Pracownię Mediów Elektronicznych oraz Multimediów. Od 2012 do 2020 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa i Rzeźby macierzystej uczelni. W 2020 roku został wybrany Rektorem na kadencję 2020-2024.

Fot. Oleksii Sobolev

Rafael Santi w Brzegu


Łukasz Nawrocki – Portret Młodzieńca Rafaela Santi
12 września 2022 – do 30 kwietnia 2023
Gabinet Księcia Jerzego II. Brzeskiego
Muzeum Piastów Śląskich, Brzeg, pl. Zamkowy 1


Wizyta w Muzeum Piastów Śląskich Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji i Nauki – Sławomira Adamca, z prawej, również na wystawie Rafaela, Dyrektor Muzeum Piastów Śląskich – dr Dariusz Byczkowski, z lewej, Autor obrazu – dr Łukasz Nawrocki w środku

Dyrektor Generalny MEiN Sławomir Adamiec


Dyr. Sławomir Adamiec


W środku Wicedyrektor Muzeum Anna Stefaniuk-Techmańska





Zdjęcia z wernisażu






oprac.©kkuzborska

2023-01-01

Nie pytaj o Polskę


Grzegorz CiechowskiObywatel G.C.




25-lecie zespołu Raz Dwa Trzy
NFM we Wrocławiu, cz. 1, listopad 2015

Śpiewali – Adam Nowak, lider zespołu, jego goście, m.in.: 
Kinga Preis – Pod niebem pełnym cudów
Muniek Staszczyk – Jeśli coś się dzieje ze mną
Lech Janerka  Trudno nie wierzyć w nic...


Zespół z Zielonej Góry zaczynał od studenckich festiwali, w tym od wrocławskiego Łykendu. Mają też na koncie występy na w Jarocinie. Dziś są prawdziwymi kolekcjonerami nagród, w tym Fryderyków, a ich płyty pokrywają się złotem i platyną, Rafał Zieliński.




2022-12-23

Dürer Albrecht – Pokłon Trzech Króli



Święty Mateusz w swojej Ewangelii opowiada – Gdy zaś Jezus narodził się w Judei za panowania króla Heroda, oto mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy i pytali: Gdzie jest nowo narodzony Król Żydowski? Ujrzeliśmy bowiem Jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać Mu pokłon.

[…] Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; padli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę (Mt 2,1–11). Oto oni, królowie Dürera, przed obliczem Chrystusa. Dwie władze, dwie potęgi patrzą sobie w oczy i mierzą się ze sobą. Wielkość i przepych tych, którzy przebyli długą drogę, obserwując ciała niebieskie i ufając komecie, i Ten, który ich przyjmuje, nagi, bez dworskiego orszaku, rycerzy i stajennych. Kontrast tak wyraźnie widoczny w ubiorze, w okazałości postaci i trosce o zewnętrzny blichtr otaczający sylwetki królewskie wygasa, gdy tylko skierujemy naszą uwagę na ich twarze. Zastanawiają się nad czymś.

Magowie Dürera w porównaniu z innymi elementami tej sceny nie mają w sobie nic, co wyrażałoby adoracje lub zdumienie. Przeciwnie, oni się zastanawiają. Jest to sytuacja do zinterpretowania. Odbyli podróż, spotkali się w Jerozolimie, razem przebyli ostatni odcinek wyprawy, w którą się w pełni zaangażowali, a jednak spotkało ich coś nieoczekiwanego. Są tam, ponieważ przeczuwali, że oto zbliżało się wydarzenie ich życia, którego nie mogli przegapić, że powinni stawić czoła wszelkim niewygodom, aby tylko móc uczestniczyć w świątecznych ceremoniach i uczcić tego króla, o którym prorok pisał: A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela. (Mt 2,6; por. Mi 5,1). 

Oczekiwanie się wypełniło, Dziecię znajduje się przed nimi. Czy warto było odbyć taką drogę? Tak, właśnie dysproporcje pomiędzy bogactwem i ubóstwem, pomiędzy mocą i słabością, uświadamiają im, że królewskość nie opiera się na mieczu i wojskach. Wszyscy trzej okazują zakłopotanie: Melchior ofiarujący Dziecku szkatułkę ze złotem uważnie przygląda się twarzy Jezusa; Baltazar dzierżący w dłoni puchar z kadzidłem odwraca głowę w kierunku Kacpra i spogląda na czasze zawierającą mirrę, która Etiop trzyma w prawej ręce; Kacper wydaje się ogarnięty panującym wśród nich zakłopotaniem. Wielcy tego świata mają poczucie widocznej dysproporcji. Wobec Chrystusa nabierają świadomości, że są mali, niewiele znaczący. Dürer niezwykle umiejętnie przekazuje ten kontrast, wprowadzając we wspaniałość i doskonałość form ludzkich postaci (tutaj można zauważyć rezultat lekcji otrzymanej przez malarza podczas pierwszej podróży do Włoch) powiew uczuć i nastroju o psychologicznej wymowie.

Oblicza trzech Mędrców mogłyby pojawić się obok twarzy młodej kobiety z miedziorytu Melancholia. Wyszedłby z tego niewielki szkic interpretujący psychologiczną głębię, myśli i wewnętrzne udręki poszczególnych osób. W uroczysty charakter Pokłonu Trzech Króli Dürer wprowadza elementy niepewności i niepokoju, aby podkreślić dysproporcję pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Z tego punktu widzenia Królowie są nadzy. Prezentują się we wspaniałym przyodziewku, lecz Dürer obnaża ich psychologicznie. To bliskość Boga wywołuje zakłopotanie. Czyż podobne doświadczenie nie było udziałem Maryi w chwili, kiedy pojawił się przed nią anioł Gabriel? Zakłopotanie nie jest tym samym co lęk czy dystans, ale raczej oznacza pojawienie się poczucia odpowiedzialności. Bóg wezwał, a teraz oczekuje na odpowiedź. Takie bowiem chwile otwierają szeroko serce na nieprzewidywalność tajemnicy. Są to momenty zagubienia, w których człowiek odczuwa, że nie należy już do samego siebie, ale jest zawładnięty przez tajemnicę; momenty, kiedy wolność zmusza do podjęcia kroków decydujących dla życia. 

Pokłon Trzech Króli utrwala ten przyprawiający o zawrót głowy stan ducha, jaki powoduje Absolut. Naszym zadaniem jest wczuć się w te myśli, przejść przez te niepokoje i emocje przeżywane przez trzech Magów, które stają się przenośnią, obrazem człowieka stającego przed Bogiem. Nie tylko istnieje radość pasterzy. Albo lepiej: po owej radości przychodzi samotność wyboru, z ryzykiem związanym z podejmowanymi decyzjami. Wobec Boga może nastąpić także rozczarowanie, jak to się zdarzyło bogatemu młodzieńcowi, urażonemu, że powinien sprzedać wszystko, by naśladować Nauczyciela.

  

oprac.©kkuzborska

2022-12-20

Pawlak Kazimierz – Projekt 4.0


Wernisaż: 8 października 2022, godz. 18
Galeria Geppart ASP Wrocław, Księcia Witolda 68/2
Centrum Sztuki Piekarnia

Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej i dydaktycznej oraz prezentacja monografii Podróżnik. O życiu i szkle Kazimierza Pawlaka, napisanej przez Monikę Braun.














Zdjęcia powierzone przez artystę