2022-09-24

Pawlak Kazimierz – Projekt 4.0


Galeria Geppart ASP Wrocław
8-20 października 2022
Księcia Witolda 68/2, Centrum Sztuki Piekarnia
Wernisaż: 8 października 2022, godz. 18.

Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej i dydaktycznej
oraz prezentacja monografii
Podróżnik. O życiu i szkle Kazimierza Pawlaka
napisanej przez Monikę Braun.


Ta książka o artyście jest jak podróż, prowadzi przez zmieniające się czasy, kolejne przebudowy, burzenie albo niszczenie starego i zastępowanie go nowym. Tak w sensie fizycznym jak i tym innym, trudniejszym do uchwycenia. Składa się z kawałków jak krajobraz za oknem jadącego pociągu, tak jak ludzie ukazujący się i znikający w korytarzu wagonu, idący gdzieś dalej, widziani tylko przez chwilę. Bowiem „rzeczywistość, opisana, namalowana czy sfilmowana jest zupełnie inna niż ta dana nam bezpośrednio […] im gładszy opis, tym od niej dalej. Więc niech będą pomieszane ze sobą wycinki prasowe, ustępy z książek, osobiste wspomnienia, reminiscencje z dzieł przeczytanych”, niech podróż Kazimierza Pawlaka lepi się z fragmentów na podobieństwo jego rzeźb szklanych, w których łączy on, dopasowuje i klei różne elementy, jak karteczki i fiszki w jego archiwum, niech przypomina to, co bez zapisu w jego dziele i słowie popadłoby w niepamięć.

Coś z niemal niczego, rzeźba wyczarowana ze składników – zdawałoby się – pierwotnie niemających ze sztuką nic wspólnego, kolor wydobyty z monochromatycznych bez mała substancji – tak pracuje Kazimierz Pawlak. Profesor Akademii, uczeń Zbigniewa Horbowego i Ludwika Kiczury, nauczyciel pokoleń artystów, sam artysta cierpliwy i uważny wobec tworzyw i ludzi. Laureat nagród i człowiek towarzyski w ciszy i samotności kształtujący szkło. Przez cztery dekady ze szklanych grysów i odłamków przemyślnie przekształcanych, z kawałków i fragmentów misternie łączonych, z nitek nizanych i zaplatanych z wytrwałością tkacza wyprowadza w światło swoje szklane obiekty. W światło, bo właściwie materia tutaj, to tylko kolor i ono – w lśnieniach, załamaniach, migotliwości.

Projekt 4.0 pokazuje te najsubtelniejsze z rzeźb, formowane z włókna szklanego, tkaniny z niego wykonanej i siatki z włókna technicznego używanego do prac ociepleniowych na elewacjach budynków, czyli tworzyw pozornie zupełnie do artystycznych celów nie przeznaczonych. A jednak… Cóż może sprawić wyobraźnia twórcy! Nadaje on powierzchniom obiektów różne faktury: od srebrzystej, lekko zgrzanej, do zielonkawej, szklanej nitki gubiącej pierwotną cechę użytego materiału. Jego kreacje mają wysmakowane, perłowe, chłodne barwy. Wykonane nowoczesnymi technikami przedmioty światło transformuje w zjawiska niemające wieku, czerpiące szlachetność z patyny czasu, a zarazem upodobnia do tiulów, batystów i koronek, tych wszystkich delikatnych i przeziernych tkanin, właściwych arystokratycznym ubiorom, uczynionych niejako po to, by nadawać alabastrowy odcień temu, co pod spodem. Przenika przez nie mleczna poświata, tak jakby rzeczywistość, którą próbują zamknąć te quasi-naczynia stała się oprzędem z włókna szklanego, przestrzenią symboliczną stworzoną przez artystę, „w której nigdy nie byliśmy, lecz która wydaje nam się od zawsze znana, jak gdyby była naszą wewnętrzną obcą krainą, utraconą i czasem na krótko odzyskiwaną”.

Kokony, misy i wazy, jednak nie takie, których można użyć na stole. Można w nich za to gromadzić światło i marzenia.


oprac.©kkuzborska

2022-09-23

V. Festiwal Tkaniny w Szczecinie


Dotyk tkaniny
Artyści Sekcji Tkaniny
Okręgu Warszawskiego ZPAP
24 września – 30 października 2022
Książnica Pomorska, Szczecin
Sala Pod Piramidą




Festiwal Tkaniny w Szczecinie jest jedynym, innowacyjnym i niepowtarzalnym tego typu wydarzeniem w Polsce. Misją wydarzenia jest rozpowszechnianie tej rzadko uprawianej dziedziny sztuki, jakim jest tkanina artystyczna, znoszenie granicy wieku uczestników, wymiana doświadczeń i wzajemna artystyczna inspiracja.

Kuratorki wystawy
Monika Lewicka, Katarzyna Szymańska, Joanna Lohn-Zając

Kurator generalny Festiwalu Tkaniny w Szczecinie
Aleksandra Gisges-Dalecka


Aleksandra Gisges-Dalecka
pomysłodawca, organizator i kurator festiwalu


2022-09-19

Po Sztuce – Wystawa ZPAP


30 września – 30 października 2022
 
Wernisaż: 30 września 2022, godz. 17.
Pałac Hatzfeldów, Wrocław, Wita Stwosza 30

Zarząd Okręgu Wrocławskiego zaprasza na uroczysty wernisaż jubileuszowej wystawy Okręgu Wrocławskiego Po Sztuce. Wystawa Artystów Plastyków Okręgu Wrocławskiego ZPAP prezentuje artystów środowiska wrocławskiego i dolnośląskiego, których twórczość na stałe związana jest z regionem i Wrocławiem.




Plakat: Jacek Ćwikła, fragment


oprac.©kkuzborska

2022-09-13

Rafael Santi (1483-1520)


Portret Młodzieńca

Portret Młodzieńca Rafaela Santi wymieniany jest na każdej liście najcenniejszych dzieł sztuki światowego dziedzictwa, utraconych przez Polskę w wyniku II wojny światowej. Od 1945 roku los jego nie jest znany, pozostała po nim tylko pusta rama. Portret Młodzieńca trafił do polskich zbiorów sztuki za sprawą Księżnej Izabeli Czartoryskiej na początku XIX wieku. Dzieło Rafaela wraz z Damą z gronostajem Leonarda da Vinci oraz Krajobraz z Miłosiernym Samarytaninem Rembrandta van Rijn stanowiło perłę kolekcji Czartoryskich. W 1945 roku obraz Rafaela zaginął na Dolnym Śląsku, a powojenne poszukiwania rozpoczęły się jeszcze w tym samym roku. Do dziś dzieła nie odnaleziono. Nie wiadomo, czy zostało zniszczone – czy też ocalało!


Dzieło w Muzeum Czartoryskich, Puławy 2021

Rekonstrukcja konserwatorska Portretu Młodzieńca Rafaela Santi została wykonana przez dr. Łukasza Nawrockiego i jest pierwszym tego rodzaju dokonaniem na świecie, będącym wynikiem najnowszych transdyscyplinarnych badań nad twórczością wielkiego Urbinaty. Rekonstrukcja Portretu powstała na podstawie analizy badań fizykochemicznych dzieł oryginalnych Mistrza, wszystkich elementów techniki i technologii malarskiej, a także przy udziale stosowanych materiałów na pocz. XVI wieku przez Rafaela Santi.


Dzieło w Muzeum Czartoryskich, Dom Gotycki, Puławy 2021


Dr Łukasz Nawrocki jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Od ponad 20 lat artysta prowadzi samodzielne studia teoretyczne i praktyczne z zakresu technik i technologii malarskich dawnych mistrzów, uzupełnione zagranicznymi wyjazdami studyjnymi do muzeów i galerii sztuki w Europie Zachodniej, które kontynuuje do dziś. Wykształcenie oraz dorobek twórczy artysty ma interdyscyplinarny oraz ekspercki charakter. Twórczość artystyczna i działalność naukowo-badawcza obejmuje aktywność z zakresu malarstwa, rysunku, rzeźby, badań fizykochemicznych dzieł sztuki oraz badań nad techniką i technologią malarstwa Dawnych Mistrzów. Artysta z wyróżnieniem obronił rozprawę doktorską w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu im. M. Kopernika w Toruniu (2018), która dotyczyła rekonstrukcji warsztatu malarskiego Rafaela Santi. Rozprawa była nominowana przez Senat Uczelni do Nagrody Prezesa Rady Ministrów. Artysta jest laureatem Nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych oraz stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie ochrony zabytków i sztuk wizualnych. Był również laureatem Stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej, opieki nad zabytkami i upowszechnieniem kultury.

W 2020 roku dr Nawrocki dokonał także rekonstrukcji – skradzionego (1945) obrazu Madonna Głogowska Lucasa Cranacha Starszego (1472-1553) – w technice i technologii malarskiej Mistrza z XVI wieku. Od kwietnia 2021 obraz Nawrockiego eksponowany jest w Kolegiacie Głogowskiej, w miejscu, w którym dzieło Cranacha znajdowało się od poł. XVI wieku.

Dr Łukasz Nawrocki należy do 
Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków
Związku Polskich Artystów Plastyków


oprac.©kkuzborska

2022-09-12

Kazała Agnieszka Cecylia – Continuum


12 września – 30 października 2022

Galeria Tkacka na Jatkach we Wrocławiu










Film z wernisażu – Artur Werszler

Kurator wystawy: prof. Ewa M. Poradowska-Werszler



2022-09-11

Raphael Santi (1483-1520) – Portrait of the Young Man


The portrait of the Young Man by Raphael Santi is included in every list of the most valuable works of world heritage art lost by Poland as a result of World War II. His fate has not been known since 1945, only an empty frame remains. The Portrait of the Young Man found its way to Polish art collections thanks to Princess Izabela Czartoryska at the beginning of the 19th century. The work of Raphael together with the Lady with an Ermine by Leonardo da Vinci and Landscape with the Merciful Samaritan by Rembrandt van Rijn were the pearls of the Czartoryski collection. 
In 1945, Raphael's painting was lost in Lower Silesia, and the post-war search began in the same year. To this day, the work has not been found. It is not known if it was destroyed - or if it survived!


Portrait of the Young Man presented at the
Czartoryski Museum in Puławy, 2021

Conservation reconstruction of the Portrait of a Young Man by Rafael Santi was made by Dr. Łukasz Nawrocki and is the first of its kind in the world, resulting from the latest transdisciplinary research on the work of the great Urbinata. The reconstruction of the Portrait was based on the analysis of physicochemical studies of the Master's original works, all elements of painting technique and technology, as well as with the use of materials used at the beginning of the 20th century. XVI century by Raphael Santi.


Portrait of the Young Man presented at the Czartoryski
Museum in Puławy, Dom Gotycki 2021

Dr. Łukasz Nawrocki is a graduate of the Academy of Fine Arts Eugeniusz Geppert in Wrocław. For over 20 years, the artist has been conducting independent theoretical and practical studies in the field of painting techniques and technologies of former masters, supplemented by foreign study trips to museums and art galleries in Western Europe, which he continues to this day. The artist's education and creative output are of an interdisciplinary and expert nature. Artistic creativity and scientific-research activities include activities in the field of painting, drawing, sculpture, physicochemical research of works of art and research on the technique and technology of painting of the Old Masters. The artist defended his doctoral thesis with honors at the Institute of Historic Studies and Conservation of the University of M. Kopernika in Toruń (2018), which concerned the reconstruction of Rafael Santi's painting workshop. The dissertation was nominated by the University Senate for the Prime Minister's Award. The artist is a laureate of the Rector's Prize of the Academy of Fine Arts and a scholarship holder of the Minister of Culture and National Heritage in the field of monuments and visual arts protection. He was also a laureate of the Lower Silesian Marshal's Scholarship in the field of artistic creativity, care for monuments and popularization of culture.

In 2020, Dr. Nawrocki also reconstructed the stolen (1945) painting of Madonna of Głogów by Lucas Cranach the Elder (1472-1553) in the painting technique and technology of the 16th-century Master. From April 2021, the painting is on display at the Głogów Collegiate Church, in the place where Cranach's work was located from the middle of the 20th century XVI century.

Dr. Łukasz Nawrocki belongs to to the Association of Monument Conservators and to the Association of Polish Artists and Designers.

oprac.©kkuzborska

2022-09-10

Kazała Agnieszka Cecylia – Continuum


Continuum, tkanina artystyczna
12 września – 30 października 2022
Wernisaż: 12 września 2022, godz. 12.30
Galeria Tkacka "Na Jatkach" we Wrocławiu

Wystawa odbywa się w ramach XLIX Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Włókna – Kowary 2022.
Doświadczanie przepływu energii oraz czerpanie ze źródeł nadchodzących inspiracji, poprzez kolor i kształt zapisuje się w osobistej przestrzeni serca. Wielowymiarowa nieskończoność może symbolicznie oznaczać zarówno ciągłość istnienia, jak i opowiadać o tajemnicy stworzenia świata oraz człowieka. Doskonałość formy jest obrazem wsparcia ludzkiej egzystencji, odbiciem duchowej opieki niematerialnych bytów. Czas przeznaczony dla nas jest jedynie mgnieniem dla ciągłości wszechświata. Wieczność jest chwilą, a chwila wiecznością.



Kazała Agnieszka Cecylia – Continuum


12 września – 30 października 2022
Galeria Tkacka na Jatkach we Wrocławiu

Malarstwo – batik na tkaninie

Doświadczanie przepływu energii oraz czerpanie ze źródeł nadchodzących inspiracji, poprzez kolor i kształt zapisuje się w osobistej przestrzeni serca. Wielowymiarowa nieskończoność może symbolicznie oznaczać zarówno ciągłość istnienia, jak i opowiadać o tajemnicy stworzenia świata oraz człowieka. Doskonałość formy jest obrazem wsparcia ludzkiej egzystencji, odbiciem duchowej opieki niematerialnych bytów. Czas przeznaczony dla nas jest jedynie mgnieniem dla ciągłości wszechświata. Wieczność jest chwilą a chwila wiecznością.










Agnieszka Cecylia Kazała jest absolwentką Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu: tkaninę artystyczną pod kierunkiem prof. Ewy M. Poradowskiej-Werszler; malarstwo i rysunek pod kierunkiem prof. Anny Marii Kramm. Pracuje głównie z tkaniną. Tworzy prace w technice gorącego batiku, natomiast przygotowując instalacje korzysta z wełny, wosku, papieru oraz stali. Interesuje się umieszczaniem sztuki w przestrzeni publicznej. Na co dzień uczy sztuki w Szkole Kanadyjskiej w Warszawie oraz prowadzi własną pracownię artystyczną w Grójcu. Jest autorką wystaw indywidualnych, uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Wrocławskiego. Aktywnie uczestniczy w Międzynarodowym Sympozjum – Festiwal Sztuki Włókna w Kowarach, od 2020 roku.

2022-09-02

Dworski Jacek – Jubileusz 85-lecia urodzin


Profesor Jacek Dworski obchodzi
Jubileusz 85-lecia urodzin.
Urodził się we wrześniu 1937 roku we Lwowie

Jedna z prac Profesora, zamieszczona
w Informatorze nr 2/
2022

prof. Jacek Dworski, Cenzor, wys. 53, brąz lany, 2010




2022-08-31

Od Kalavryty do Navarino




Εκδήλωση Tιμής στο Στράτευμα σε συνεργασία του ΑΠΘ με την ΑΔΙΣΠΟ

Η ΑΔΙΣΠΟ (Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου), ως Σχολή επιμόρφωσης στελεχών ανώτερου βαθμού των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και ως στρατιωτικός φορέας μελέτης θεμάτων γεωπολιτικού και στρατηγικού ενδιαφέροντος, καλείται να προσεγγίσει το θέμα από την γεωπολιτική και στρατιωτική οπτική, στρατηγικά, επιχειρησιακά και τακτικά, με μεθόδους και εργαλεία που χρησιμοποιούνται και σήμερα, για τον σχεδιασμό και ανάλυση στρατιωτικών δράσεων και επιχειρήσεων, σε όλο το εύρος που προαναφέρθηκε.

Τέτοιες μέθοδοι και εργαλεία είναι η γεωπολιτική ανάλυση, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, η επιχειρησιακή έρευνα, η ιστορική έρευνα και η στρατιωτική τέχνη, μέσω των οποίων οι ομιλητές θα προσεγγίσουν συνολικά το θέμα, μέσα από την οπτική του σύγχρονου στρατιωτικού.

Παράλληλα, μέσα από το χρονικό των δράσεων της επανάστασης του 1821:

  • Αναζητούνται και αναλύονται, με βάση την ερευνητική και εκπαιδευτική εμπειρία των στελεχών της ΑΔΙΣΠΟ οι παράγοντες, οι εξελίξεις και τα αποφασιστικά σημεία καμπής του αγώνα, τα οποία οδήγησαν στο τελικό αποτέλεσμα.
  • Αναλύονται τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία του αγώνα, σε συνδυασμό με τις απειλές και τις ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν.
  • Περιγράφονται και αναλύονται γεγονότα και δεδομένα, που άπτονται της ψυχολογίας, της ηγεσίας, των στρατιωτικών τακτικών και των συγκρούσεων αποφασιστικής σημασίας, με κριτικό και ταυτόχρονα αναλυτικό τρόπο σκέψης.

Τα συμπεράσματα και τα διαχρονικά διδάγματα της εποχής που προκύπτουν από την παραπάνω προσέγγιση συνδέονται με το σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη τις αναλογίες της εποχής και τις ομοιότητες του γεωστρατηγικού περιβάλλοντος της εποχής του 1821 και της σύγχρονης Ελλάδας.

Κωνσταντίνου Βολανάκη (1894) “Η Έξοδος του Άρεως”. Απεικονίζει την ηρωική έξοδο του ελληνικού πολεμικού πλοίου “Άρης”, με καπετάνιο τον Τσαμαδό από την Ύδρα. Το πλοίο στις 26 Απριλίου 1825 εξήλθε μαχόμενο από το λιμένα του Ναβαρίνου, που είχε αποκλειστεί από τον Αιγυπτιακό στόλο, λόγω της πολιορκίας της Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου. Κατά την έξοδο το πλήρωμά του προκάλεσε σοβαρές ζημιές σε αρκετά εχθρικά πλοία, παρά την αριθμητική υπεροχή των Αιγυπτίων, και παρά το γεγονός ότι ο Τσαμαδός είχε ήδη σκοτωθεί κατά τις χερσαίες επιχειρήσεις στη Σφακτηρία.
Το συγκεκριμένο περιστατικό είναι ένα από τα πολλά της περιόδου της επανάστασης του 1821, τα οποία καταδεικνύουν την αποφασιστικότητα και την ικανότητα των Ελλήνων έναντι πολλαπλάσιων και καλύτερα εξοπλισμένων αντιπάλων, αλλά και τις ναυτικές αρετές του έθνους μας. 

Πρόγραμμα Εκδήλωσης
Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΑΠΘ και ΑΔΙΣΠΟ
Χαιρετισμός Πρύτανη ΑΠΘ, Καθηγητή Νικόλαου Παπαϊωάννου
Χαιρετισμοί Στρατιωτικής Ηγεσίας
Διαδραστική παρουσίαση του θέματος «Από τα Καλάβρυτα στο Ναβαρίνο: Η στρατιωτική αφήγηση της Επανάστασης»

Ομιλητές:

  • Υποναύαρχος Δημήτριος Καβουλάκος ΠΝ, Διοικητής ΑΔΙΣΠΟ
  • Σμήναρχος (Ι) Χαρίτων Χαρούσης, Εκπαιδευτής
  • Πλοίαρχος Ιωάννης Σαμοθράκης ΠΝ, Εκπαιδευτής
  • Συνταγματάρχης (ΠΒ) Αναστάσιος Μπλέτσας, Εκπαιδευτής
  • Δρ. Αικατερίνη Μπάλλα, Μόνιμη Υπάλληλος

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την εκδήλωση στο σύνδεσμο: https://www.auth.gr/video/28821
Μπορείτε να  δείτε το κείμενο και την παρουσίαση της εκδήλωσης στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα

2022-08-30

Kasperski Maciej (1969-2020) – Warstwy


4 września – 2 października 2022
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Pawilon Czterech Kopuł, Wystawowa 1


Projekt artystyczny wybitnego wrocławskiego ceramika – artysty, projektanta, profesora w Katedrze Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Artysta wykorzystał w nim wywodzącą się z prehistorii technikę ceramiczną formowania „z wałka”, czyli budowania formy z drobnych nitek rozwałkowanej dłońmi gliny. W tej technice Kasperski realizował wiele swoich prac. W Warstwach chciał to niezwykłe działanie przenieść na nowoczesne metody mechanicznego kształtowania form przestrzennych w procesie druku 3D. W efekcie zaprogramowana maszyna wykonuje obiekt pod dyktando projektu artysty, czyniąc to poprzez wielogodzinne „wypluwanie” materiału, który układa się warstwa po warstwie, pnąc się ku górze. 

Jak notował artysta: Glina to niezwykły materiał wykorzystywany przez ludzi od tysiącleci, związana jest z rozmaitością i zmiennością kształtów. Plastik jest tworzywem naszych czasów, w równym stopniu uwielbiany, jak i znienawidzony. I właśnie te skrajne emocje tym bardziej przyciągają moją uwagę. Połączenie tych dwóch materiałów daje mi szansę na zrealizowanie interesujących rzeźb związanych z Zeitgeistem, duchem naszej epoki.

Źródło: mnwr.pl/kasperski


2022-08-29

Opalska-Brzecka Joanna – U/Arcy/Prze/Twory

5-26 września 2022
Miejska Galeria Sztuki MM
Chorzów, Sienkiewicza 3

Joanna Opalska-Brzecka, artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku Sztuka i Wzornictwo Ceramiki. Pracuje na macierzystej uczelni w Pracowni Ceramiki Kameralnej. W 2021 roku uzyskała stopień doktora sztuki. 






W twórczości artystka podejmuje nurtujące ją problemy,
komentuje rzeczywistość, opowiada osobiste historie.
Traktuje ceramikę jako wyjątkową technikę umożliwiającą łączenie tradycji ze współczesnymi formami wyrazu i narracji. Jej prace prezentowane były na wielu wystawach m.in. w Muzeum Porcelany w Rydze, Superstudio PIU PIU w Mediolanie, a także w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.



2022-08-24

Pukocz Wojciech – Czternaście razy osiem


9 września – 24 października 2022
Narodowe Forum Muzyki, foyer
Wrocław, Plac Wolności 1

Artysta jest członkiem ZPAP.

Wojciech Pukocz, artysta od ponad dwóch dekad w swojej twórczości poddający w wątpliwość zastane kody kulturowe i powszechne przekonania, czerpie ze źródeł najbliższego mu medium. W ostatnim czasie stworzył serię obrazów o tematyce górskiego pejzażu, której trzon stanowi cykl poświęcony czternastu ośmiotysięcznikom. Są to majestatyczne przedstawienia gór wysokich, odwołujące się do klasycznych wzorców. To rasowe malarstwo, sięgające do korzeni – tematyka wynika z potrzeb zarówno estetycznych, jak i intelektualnych. A także z oczywistego wymogu chwili, obrazy zaczęły bowiem powstawać w trakcie pandemii.

Nie chodzi jednak tylko o sam obraz. Sięgając do tradycyjnych wątków i odgrzebując być może nieco już zapomniane sentymenty, artysta stawia problem dotyczący sposobu widzenia oraz sensu rozumienia i uznawania czegoś, co widzimy, za prawdę. Kiedy zawodzą współczesne metody przekazywania i konsumowania informacji, być może należy sięgnąć do tych zapomnianych. Nasze rozumienie gór przesłonięte jest rozmaitymi filtrami, głównie medialnymi. Wiemy, ile osób rocznie je zadeptuje, kto w nich ginie, jakie popełniane są błędy, wreszcie – jak himalaiści mają się wspinać. Na ten temat na forum publicznym wypowiedział się już chyba każdy. Nie zrobił tego jeszcze tylko malarz. Może zrewidujemy nasze, tak mocno zainfekowane, rozumienie i widzenie gór, a w szerszym kontekście – rzeczywistości?

Współczesność nieustannie bombarduje nas obrazami realności za pomocą wszelkich dostępnych i na pozór demokratycznych mediów. Każdy przyzwyczaił się do faktu, że sam może kreować prawdę i ją rozpowszechniać, a przede wszystkim komentować. Podstawowym narzędziem do jej emitowania są fotografia oraz film (nieustannie od ponad stu lat), które pod względem walorów dokumentacyjnych detronizują pozostałe narzędzia wypowiedzi. W efekcie punktów widzenia (prawd) jest tyle, że ciężko uznać jeden za właściwy. Zastanówmy się zatem, co by się stało, gdyby to malarstwo na powrót stało się jedynym przekaźnikiem rzeczywistości, a malarz dysponentem prawdy.

Wystawa przypomina nam także, na czym polega fenomen pejzażu. Motyw przez kilka dziesiątków lat nieco zapomniany w kontekście malarstwa, a jednocześnie eksploatowany bez przerwy w nowych mediach. Zbanalizowany do szczętu przez możliwość szybkiego dzielenia się obrazami i zdewaluowany od czasów, gdy podróż stała się dobrem dostępnym niemal dla każdego. W takim momencie warto wrócić sytuacji, gdy doświadczanie gatunku samo w sobie było przeżyciem, wyjątkowym momentem, a nie daną każdemu oczywistością.

Tekst: Alicja Klimczak-Dobrzaniecka

Kurator wystawy: prof. Piotr Kielan

Źródło: nfm.wroclaw


2022-08-20

Matoshniuk Olena – niePokój


26 sierpnia – 9 września 2022, Galeria Arttrakt
Ofiar Oświęcimskich 1/1, Wrocław


Olena Matoshniuk, Niepokój2022, olej na płótnie
dyptyk, 
120×80, 120×120 cm


Olena Matoshniuk, Prysznic performance dokamerowy, 2022

Wystawa Oleny Matoshniuk jest kolejną odsłoną jej twórczości. Pierwotny projekt artystyczny, który miał być realizowany w ramach programu stypendialnego MKiDN Gaude Polonia i pomysł prezentacji prac był inny i dotyczył kwestii relacji polsko-ukraińskich. Odnosił się też do analizy pojęcia sacrum i profanum w obu naszych kulturach. Życie jednak zweryfikowało te idee. Aktualna prezentacja niePokój, [...] stanowi swoisty dokument dotyczący tragedii, która dzieje się na naszych oczach. Olena protestuje i z całą mocą sprzeciwia się złu.

Olena protestuje i z całą mocą sprzeciwia się złu. To moment, w którym przerażenie przeobraża się w jej systematyczną, totalną walkę. Jak sama mówi jest to jej front – front sztuki.

Wykorzystując różnorodne media, w tym działania performatywne, symbolicznie wyraża to, co powinno nami wstrząsnąć, sprowokować do refleksji dotyczącej ogólnej kondycji naszego świata. Do zadania nam trudnego pytania, dlaczego homo homini lupus est

W ekspresyjny sposób wyraża swój sprzeciw, starając się jednocześnie do minimum zredukować użyte środki wyrazu. Dominującym kolorem w tym przypadku staje się czerwień. Specyficzny jej rodzaj. Kolor życia i śmierci.

Kurator: prof. Marian W. Kuczma

OLENA MATOSHNIUK, urodzona w Łucku, gdzie się kształciła i rozwijała się twórczo. W 2007 ukończyła tam Szkołę Plastyczną, a w 2016 uzyskała dyplom Łuckiego Narodowego Uniwersytetu Technicznego na kierunku Design. W latach 2014-2019 realizowała indywidualny program nauczania w pracowni malarskiej Wiery Końskiej. Studentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku malarstwo w pracowni prof. Mariana Waldemara Kuczmy. Autorka wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju oraz za granicą. Uczestniczka licznych plenerów artystycznych, warsztatów oraz animatorka szeroko rozumianej kultury i sztuki. Zajmuje się malarstwem, performance i sztuką wideo. Stypendystka programu Gaude Polonia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, dwukrotna beneficjentka Stypendium Prezydenta Wrocławia w zakresie twórczości i edukacji artystycznej, oraz dwukrotna finalistka ogólnopolskiego konkursu Studencki Nobel w kategorii Sztuka. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Współczesnej Ukrainy Korsaków, Fundacji Krupa Gallery oraz prywatnych.

 Strona artystki
facebook/olenamatoshniuk


2022-08-19

Małe Formy Graficzne


20 sierpnia – 10 września 2022
Wrocław, Świętego Mikołaja 1
Domek Miedziorytnika

Międzynarodowa wystawa grafiki warsztatowej
Argentyna, Austria, Białoruś, Czechy, Niemcy, Peru, Polska, Rosja, Słowacja Ukraina


Roman Sustov, linoryt, Białoruś


Małgorzata Stanielewicz, Ekslibris, 2007


Katia Zubakhina, Ukraina

Małe formy graficzne to prace uznanych, wybitnych twórców sztuki graficznej. Większość z nich brała udział w Międzynarodowych Warsztatach Graficznych w Krzyżowej. Marek Stanielewicz każdego roku, przez 26 lat zapraszał na warsztaty artystów grafików z Europy.

Prace zostały wykonane w tradycyjnych technikach graficznych: mezzotinta, linoryt, drzeworyt, akwaforta, akwatinta, litografia.


Zdjęcia prac Organizatora


oprac.©kkuzborska