2022-02-17

Pietrek Tomasz i Promna Marlena


17 lutego – 3 kwietnia 2022
Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
Al. Najświętszej Maryi Panny 64



Dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie Anna
Paleczek-Szumlas oraz Rektor ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu prof. Wojciech Pukocz otworzyli wystawy


Promna Marlena – Ogrody. Rekonstrukcja

Marlena Promna: Permanentną cechę mojej twórczości stanowi synteza i materia malarska. Łączy ona różnorodne, często skrajne obszary moich malarskich eksploracji. Istotne dla mnie jest poruszanie się między odmiennymi sposobami obrazowania, co podyktowane jest chęcią stworzenia jak najlepszego zapisu interesującej mnie treści. Swoje wypowiedzi lokuję w obszarze „pomiędzy” geometrią a bioformą, abstrakcją i figuracją, metaforą a dosłownością. W latach 2016-2020 zrealizowałam serię pięciu projektów artystyczno-badawczych, związanych z analizą semantyczną i strukturalną ogrodu. Na wystawie prezentuję wyniki swoich doświadczeń.


Marlena Promna – artysta malarz, absolwentka Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. J. Długosza w Częstochowie (dawniej Akademia im. J. Długosza) w 2004 w Pracowni prof. Leona Macieja oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w Pracowni prof. Andrzeja Klimczaka-Dobrzenieckiego w 2007 roku; doktor habilitowany w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuk pięknych; adiunkt na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu w Pracowni Rysunku prof. Piotra Kielana; autorka ponad dwudziestu wystaw indywidualnych, realizacji malarstwa w architekturze oraz uczestniczka licznych wystaw zbiorowych w kraju i za granicą; koordynator oraz kurator międzynarodowych projektów badawczych, warsztatów i wystaw.




Pietrek Tomasz – Notatki z teraźniejszości


Pietrek Tomasz: Prace zaprezentowane na wystawie nawiązują do napomnienia o nieuchronnym, śmiertelnym losie, rozczarowania marnością świata, jego przemijaniem. Dzieła celowo eksploatują elementy przedstawieniowe i nieprzedstawieniowe, obiektywizm i emocjonalny subiektywizm.

Tomasz Pietrek – absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, od 2019 roku doktor habilitowany, a od 2020 profesor macierzystej Uczelni. Prowadzi Pracownię Plakatu na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów. Zajmuje się rysunkiem, grafiką, malarstwem, plakatem, projektowaniem graficznym. Brał udział w ponad 180 wystawach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Zrealizował liczne opracowania graficzne dla instytucji kultury, publikacje, plakaty. Od 2012 roku redaktor artystyczny Pisma Artystycznego „Format”.


Zdjęcia
Tomasz Pietrek, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie



2022-02-05

MASKArada


5-21 lutego 2022
Galeria Foyer, 13 Muz Szczecin
Plac Żołnierza Polskiego 2

Artystki: Lilianna Borowska, Aleksandra Gisges-Dalecka
Aldona Kunc, Magdalena Tyczka


Zdjęcia z pokazu: Robert Stachnik
Maska jest stara jak świat. Towarzyszy egzystencji ludzkiej w wymiarze fizycznym i duchowym od zawsze. Ewolucja jej znaczeń to proces równoległy do rozwoju nowych i coraz bardziej złożonych sytuacji społecznych. Pierwotnie miała znaczenie rytualne, magiczne, wojenne, pośmiertne. W wymiarze społeczno-kulturowym ma również znaczenie teatralne, karnawałowe, a nawet szpiegowskie. Śmieszna, straszna, smutna, wesoła, często groteskowa była i jest forma maski. Odnosząc się do funkcji, która ukrywa twarz, a zarazem eksponuje nowe symboliczne znaczenia, artystki stworzyły szereg masek. Poprzez swoją ekspresję artystyczną filtrują różne oblicza funkcji i formy maski w odniesieniu do zmian społecznych. Z zadumą, ale i poczuciem humoru próbują odpowiedzieć w swoich pracach na fenomen maski w teatrze życia, karnawału i rytuału. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się performance masek na modelach.

Lilianna Borowska – ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła, uzyskując tytuł magistra sztuki. Członkini ZPAP Sekcja Tkaniny. Co najmniej od dekady tworzy projekty artystycznej odzieży, scenografii, reżyseruje sztuki teatralne, pokazy mody. Zajmuje się malarstwem, projektuje biżuterię, jest animatorem kultury. W dorobku ma organizację spektakli multimedialnych, pokazów mody m.in. w Teatrze Nowym oraz na Międzynarodowym Festiwalu Tanga Argentyńskiego Wawel Tangow Krakowie; we Wrocławiu Koronkowa Aglomeracja oraz impreza sylwestrowa na Rynku 2018/2019; jak również Performance Diffusion w ramach Festiwalu Art Kreuzberg, Berlin.

Aleksandra Gisges-Dalecka – ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu kierunek: tkanina artystyczna. Dyplom pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Marii Poradowskiej-Werszler. Ukończyła również Politechnikę Szczecińską o kierunku inżynieria materiałowa. Absolwentka Szkół Artystycznych Top-Art, na których ukończyła kierunki: animator kultury i wyroby unikatowe. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Członek Polskiej Sekcji Tkaniny. Kurator i pomysłodawca Festiwalu Tkaniny w Szczecinie. Plastyk, kostiumograf, projektant artystycznej odzieży, reżyser sztuk teatralnych, animator kultury, organizator eventów, koncertów, konferencji, pokazów mody, scenograf i scenarzysta. Zajmuje się malarstwem na jedwabiu, eksperymentalnymi technikami barwienia tkanin, rzeźbą miękką, projektuje unikatową odzież, biżuterię. Pracuje z tkaniną artystyczną i wytwarza wyroby z dzianiny. Podczas wielu podróży po świecie szkoliła się pod kierunkiem mistrzów barwienia i malowania tkaniny artystycznej: Indonezja, Włochy, Malezja.

Aldona Kunc – absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie, kierunek: architektura wnętrz. Animatorka kultury, działaczka społeczna, wielbicielka zwierząt. Tworzy w różnych płaszczyznach artystycznych począwszy od fotografii, malarstwa, rękodzieła. Jest instruktorem warsztatów plastycznych m.in. Dni Ulicy Tkackiej, Dni Rayskiego. Stworzyła serię rzeźb podczas Festiwalu Otwartych Ogrodów przy polsko-niemieckim projekcie Stowarzyszenia Carpe Diem. Zajmuję się modelingiem, stylizacją fryzur i wizażem. Współpracuje przy kolejnych edycjach Festiwalu Tkaniny w Szczecinie.

Magdalena Tyczka – absolwentka Instytutu Wzornictwa, spec. komunikacja wizualna, realizatorka projektów, kuratorka wystaw, spotkań multimedialnych. Zrealizowała projekty: Jan Karski. Niedokończona misja, we współpracy z Muzeum Historii Polski w Warszawie oraz IPN Szczecin. W ramach projektu W Królestwie Gryfa zorganizowała polsko-niemiecką wymianę artystyczną we współpracy z Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie. Dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury zrealizowała projekt Niepodległe o szczecińskich bohaterkach (2019). Współpracowała m.in. z Muzeum Historii Fotografii w Krakowie przy wystawie Fotosy z planów filmowych W.J. Hasa, Ambasadą Norwegii w Warszawie i Duńskim Instytutem Kultury przy Dniach Skandynawskich w Szczecinie.

Wernisaż: wystawa i pokaz


2022-02-03

Syros 2021


3-17 lutego 2022
Dom Plastyków ZPAP Galeria Pryzmat
Kraków, Łobzowska 3


Wystawa jest prezentacją prac, które powstały na plenerze
w Grecji na wyspie Syros. Wśród artystów z całej Polski
z Wrocławia brali udział m.in.: Piotr Błażejewski,
Marian Waldemar Kuczma, Aleksander Figura.


Terlikowska Elżbieta – Samotność pudru


8-22 lutego 2022, Domek Miedziorytnika
Wrocław, Świętego Mikołaja 1


Elżbieta Terlikowska studiowała na Wydziale Projektowania Form Przemysłowych w Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Józefa Hałasa oraz dyplom pod kierunkiem prof. Krzysztofa Meissnera (1974). Artystka zajmuje się scenografią, kostiumami teatralnymi i filmowymi, malarstwem, projektowaniem graficznym. Zadebiutowała w 1986 roku, projektując kostiumy do Nowego Wyzwolenia wg Witkacego w reżyserii Jerzego Bielunasa w Operze Wrocławskiej.

Źródło/zdjęcia: Domek Miedziorytnika


2022-01-28

Minciel Eugeniusz – W spirali otchłani krążą


28 stycznia – 24 lutego 2022
Galeria Miejska we Wrocławiu, Kiełbaśnicza 28


Nogi, 2002, akwaforta, akwatinta, 25×20 cm


Bez tytułu, 2021, akryl na płótnie, 200×145 cm


Bez tytułu, 2021, akryl na płótnie, 200×160 cm


Bez tytułu, 2021, akryl na płótnie, 200×175 cm


Ćwiczenia z czerwonym i czarnym, 2020
akryl na płótnie, 260×260 cm

Wystawa malarstwa i grafik Eugeniusza Minciela. Obok najnowszych dzieł malarskich, artysta pokazuje serię nieprezentowanych wcześniej grafik, wykonanych w latach 80. XX w., kiedy debiutował. W kolejnych dekadach artystycznej działalności stopniowo odchodził od przedstawieniowości, rozwijając jednocześnie abstrakcyjny język malarski. Przez lata eksperymentował z kolorystyką i formą. W obszarze malarskiego gestu Minciel swobodnie lawirował pomiędzy surowością geometrycznych kształtów i harmonią płynnych linii, a dynamiką gwałtownych, niedbałych pociągnięć pędzla. W spirali otchłani krążą obrazy artysty, ukazując szeroki zakres formalnych poszukiwań artysty. W obszarze treściowym twórca skupia się na procesie wizualnego dokumentowania własnych, najmniej uchwytnych odczuć i emocjonalnych impulsów. Posługując się sztuką jako medium do odbywania głębokich, introspektywnych podróży, Minciel zwraca się ku wewnętrznej naturze rzeczy, o której w tekście O duchowości w sztuce pisał Kandinsky. W tym wymiarze twórczość artysty ma więc autoterapeutyczny charakter.

Kuratorka: Katarzyna Zahorska

Więcej: galeriamiejska


2022-01-25

Chojnowski Rafał – Atlantyki i niebieskie nuty


1-27 lutego 2022
Wernisaż: 3 lutego 2022, godz. 18.
Galeria Sztuka na Miejscu, Wrocław, Łaciarska 4

Sax and grass and rock'n'roll

Wernisaż uświetni Michał Wilczyński impresjami gitarowymi, inspirowanymi wystawą

9 lutego 2022, godz. 17. – Spotkanie autorskie
13 lutego 2022, godz. 16. – Oprowadzanie kurator/autor
17 i 24 lutego – Spotkania na wystawie

Prezentowane najnowsze prace to rodzaj podróży
mentalnej artysty poprzez krainę sztuki i przede wszystkim
muzyki, która towarzyszy artyście zawsze podczas pracy
twórczej. Najczęściej są to utwory z pogranicza jazzu
i muzyki współczesnej, z dużą dawką improwizacji.
Rafał twierdzi, że dźwięki i zapach farb działają inspirująco.
Powstałe w 2021 kolaże stały się inspiracją
nowych obrazów. Prace te są niejako próbą przetworzenia
jednej techniki w inną. Malując, eksperymentuje i sprawdza,
na ile może wykorzystać przetworzoną kolażowo rzeczywistość
i przełożyć własne emocje na inną stylistykę, na nową
formę malarską: nawiązania do kolażu dźwiękowego.

Kuratorka wystawy: Wiesława Wilczyńska-Koper

2022-01-20

Stabryła Sylwestr – Ikonostas


21 stycznia – 13 lutego 2022
Galeria Sztuki BWA Krosno, Portiusa 4


Wystawa Ikonostas Sylwestra Stabryły stanowi
prezentację efektów rocznego projektu, w ramach którego
artysta, nawiązując do tradycyjnego malarstwa
ikonowego i sposobu prezentowania ich w ikonostasie,
stworzył ponad 20 prac malarskich.
Większość z nich to portrety, przedstawiające wizerunki
bliskich i znajomych artysty, oraz autoportrety.

Ikonostas to przegroda oddzielająca cerkiewny ołtarz
od reszty świątyni, pokryta rzędami ikon ułożonych według
określonych zasad. Ten charakterystyczny układ oraz
atrybuty świętych stały się dla artysty ramą, w którą
wpisał swój intymny świat relacji z ludźmi, oraz proste
przesłanie: prywatnymi świętymi, których należy otaczać
czcią i szacunkiem mogą stać się osoby z najbliższego
otoczenia. 

Sylwester Stabryła – absolwent Katedry Sztuki
Politechniki Radomskiej (2002). Dyplom z malarstwa
obronił u prof. Andrzeja Gieragi, a aneks z grafiki
u prof. Krzysztofa Wyznera.
Zajmuje się malarstwem, grafiką i rysunkiem.
Autor cykli malarskich takich jak: Duzi Chłopcy, Historie
Kuchenne
, Stopklatki. Posługując się realistycznym
językiem wypowiedzi, tworzy malarstwo na wskroś
osobiste i intymne, korzystające z ikonografii i motywów
wykształconych we wcześniejszych okresach sztuki.
Bohaterem jego obrazów jest przede wszystkim człowiek
– jego psychologia, zachowania, trapiące emocje.
W aspekcie portretu psychologicznego w jego malarstwie
wielkie tematy kryją się w prostych motywach,
zaczerpniętych z codziennego życia.

kuratorka: Martyna Karpowicz

Źródło: bwakrosno.pl

2022-01-18

Wantuch Wacław – Platinum


19 stycznia – 24 lutego 2022
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wałbrzych, Słowackiego 26



W najnowszym projekcie artysta spotyka różne kobiety,
także te, które nie przystają do współczesnego popowego
kanonu z okładek magazynów dla mężczyzn.
Zaprasza do swojego studia światło słońca, akceptując
jego zmienność, grając z nim i czyniąc współautorem
swoich fotografii. Kieruje swoją uwagę ku temu,
co ukryte w cieniu, znajduje się poza smugą światła.
Nie uciekając od oczywistego kontekstu erotycznego
swoich prac, opowiada nam nie tylko o tym, jakie są
jego modelki – próbuje nam przekazać, kim one są!
Prezentowane fotografie to jednocześnie efekt kilkuletnich
eksperymentów fotografa z najszlachetniejszą techniką
wykonywania odbitek fotograficznych – platynotypią.
Espozycja, fot. Maciej Hnatiuk

Źródło: bwa.walbrzych

2022-01-17

Leonardo da Vinci (1452-1519) – Machiny


21 stycznia – 15 maja 2022
Centrum Historii Zajezdnia
Wrocław, Grabiszyńska 184


Na wystawie prezentowane są m.in. repliki dzieł: Dama z gronostajem, Ostatnia wieczerza, Mona Lisa, Autoportret, a także wiele obiektów zrekonstruowanych na podstawie oryginalnych szkiców Mistrza. Leonardo da Vinci – włoski renesansowy artysta i uczony: malarz, rzeźbiarz, architekt, inżynier, odkrywca, matematyk, anatom, wynalazca, geolog, filozof, muzyk, pisarz. Uważa się go za jednego z największych malarzy wszech czasów i za najwszechstronniej utalentowaną osobę w historii. To właśnie talent malarski przysporzył Leonardowi największej popularności. Leonardo tworzył projekty wyprzedzające jego czas, opracowując koncepcje śmigłowca, czołgu, wykorzystania podstaw tektoniki płyt, podwójnego poszycia burt statku i wiele innych innowacji. Niestety, mała liczba jego pomysłów została wcielona w życie za jego czasów. Jego wiedza i dokonania budzą od XV wieku podziw.

Więcej: zajezdnia