2020-10-10

Kavčič Maks – Zima na przedmieściach


Malarstwo olejne na płótnie
Obraz znajduje się w zbiorach
Muzej sodobne umetnosti
Metelkova Maistrova 3, 1000 Ljubljana

Maks Kavčič – Zima na przedmieściach, 1957, 81×100

Maks Kavčič (22 maja 1909 – 18 lutego 1973) malarz, scenograf, konserwator i pedagog uważany był za jednego z czołowych artystów okresu powojennego w Mariborze. Jego wyrazistość – stała jego twórczości – została przekazana w malarstwie poprzez radykalne uogólnienie kształtów przedmiotów. Podstawowe formy wyznaczają ciemne kontury nakładane pociągnięciem pędzla, które są znakiem rozpoznawczym twórczości malarza lat pięćdziesiątych. W ten sposób autor podkreślił schemat strukturalny pionowych i poziomych kierunków kompozycji, które obejmują pola chromatyczne. Jego liberalne podejście do rozwiązań kolorystycznych opiera się na całej szlachetnej harmonii kolorystycznej.

Obrazy prezentowane na wystawie 3 czerwca 2009 z okazji 100-lecia urodzin malarza, fot. Damjan Švarc


Čelist III, 1966


Tihožitje s cvetlicami, 1966


Zimski motiv iz Maribora, 1956


oprac.©kkuzborska

2020-10-09

Wróblewski Andrzej − Čakalnica


15 października 2020 – 10 stycznia 2021
Moderna galerija, Ljubljana


Čakalnica II, (Spremenitev v stol I), 1956, olje na platnu
Narodni muzej Krakov, © Fundacija Andrzej Wróblewski

Pierwsza międzynarodowa wystawa polskiego malarza Andrzeja Wróblewskiego (1927-1957), w całości poświęcona jego podróży po Jugosławii i jego późnej twórczości. Prezentuje ponad 120 jego prac, powstałych w latach 1955-1957. Motywem wystawy jest m.in. poczekalnia.

Andrzej Wróblewski był malarzem, historykiem sztuki i krytykiem, jednym z czołowych przedstawicieli powojennej sztuki Europy Środkowo-Wschodniej. Urodzony w Wilnie (1927) studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Wystawa Wróblewskiego zbudowana jest wokół sześciu tematów. Pierwsza z nich to rekonstrukcja podróży Andrzeja Wróblewskiego i Barbary Majewskiej po Jugosławii w okresie 30 października − 21 listopada 1956. Obejmuje zatem liczne materiały archiwalne i fotografie, a także dzieła bezpośrednio inspirowane sztuką jugosłowiańską, a także krajobrazy, folklor Jugosławii, architekturę...

Źródło: mg-lj.si

oprac.©kkuzborska

2020-10-08

Knjiga-umetnički objekat 4 − Da li se poznajemo?


Książka artystyczna 4 
10-27 października 2020
Žad Gallery Museum of Applied Art
Vuka Karadžića 18, Belgrad, Serbia


Artyści
Pati Dubiel, Andrzej Dudek-Dürer, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Małgorzata Kazimierczak, Anna Klimczak-Dobrzaniecka, Jerzy Kosałka, Bogna Kozera-Radomska, Marek Marchwicki, Renata Pacyna, Krystyna Szczepaniak, Krzysztof Wałaszek


Kuratorki
Grażyna Brylewska, Sławomira Chorążyczewska, Krystyna Szczepaniak

Więcej: mpu.rs/wernisaż

oprac.©kkuzborska

2020-10-07

Kmita Kasia – Foyer


1 października – 2 listopada 2020
foyer kina Muranów
Warszawa, ul. gen. Andersa 5


Artystka realizuje dzieła nawiązujące do tradycji kultury ludowej. Figuratywna łowicka wycinanka służyła do przedstawiania ważnych zdarzeń z życia społeczności, takich jak święta i rytuały. Ozdabiano nimi domy. Kmita tworzy wizualne zapisy scen współczesnego życia społecznego. 

Kurator: Stach Szabłowski

2020-10-06

Kociński Mirosław – Przymiarka


5-15 października 2020
Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta
Wrocław, Traugutta 19/21

Artysta zajmuje się ceramiką unikatową i użytkową.

2020-10-05

Rogala Maria – Ogrody pamięci


5-27 października 2020
Galeria Na Nankiera
Wrocław, pl. bpa Nankiera 5


Maria Rogala uprawia malarstwo olejne, akrylowe i akwarele. Inspiracje czerpie ze sztuki okresu Młodej Polski, a także z malarstwa koloryzmu. Maluje najczęściej pejzaże, martwą naturę, kwiaty. Obrazy zachwycają interesującą kompozycją, ciekawymi tematami i kolorystyką. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych. Laureatka wielu nagród.

Kurator wystawy: Adam Marciniak


oprac.©kkuzborska

2020-10-04

Szpakowski Wacław (1883-1973) – Notes Ryski


Notes Ryski
Śladami linii Wacława Szpakowskiego
23 października 2020 – 28 lutego 2021
Łódź, ms¹, ul. Gdańska 43

Wacław Szpakowski, „B6” z serii „B”, rysunek tuszem na kalce technicznej, 1924
z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi


Artyści: Navine G. Khan-Dossos, Andrés Galeano, Hana Miletić, Wacław Szpakowski, Evita Vasiļjeva, Zanis Waldheims, Amanda Ziemele, Janek Simon, Viktor Timofeev

Wystawa, obok twórczości Wacława Szpakowskiego, pokazuje ośmioro współczesnych artystek i artystów pracujących z nieprzedstawiającą abstrakcją. Projekt ten – prezentując na jak różne sposoby rozkwitało dziedzictwo Szpakowskiego i jak prace artystów różnych pokoleń wchodzą z nim w dialog – ma zachęcić do nowego spojrzenia na dziedzictwo modernistycznej awangardy. Spojrzenie to skupia się na wydobyciu współczesnego znaczenia prac klasyka awangardy, przedstawiając jednocześnie lokalny, polityczny i społeczny kontekst, w jakim powstawały.

Szpakowskiego interesowały niewidoczne rytmy, które spajają świat, przebłyski porządku. Można je dostrzec w zjawiskach przyrody i organizacji życia. Te zagadnienia badał nieustannie na wycieczkach terenowych, gdy zbierał obserwacje, przekładane potem na niezliczone notatki, a następnie na rysunki. Prezentowane na wystawie prace pokazują niefiguratywne sposoby widzenia, rozumienia, przedstawiania i wchodzenia w relacje z otaczającym nas światem. Ich abstrakcyjny język sugeruje istnienie rzeczywistości, którą trudno przedstawić słowami. A jest to perspektywa, która wydaje się dziś szczególnie kusząca, gdy język, którego na co dzień używamy zawodzi w obliczu rosnącego populizmu, tzw. „fake newsów”, braku wyobraźni politycznej. Czy mogą istnieć inne sposoby pokazania naszej teraźniejszości i wyobrażania sobie alternatywnych przyszłych scenariuszy? Co badają osoby posługujące się dziś językiem abstrakcji w sztuce?

Artystki i artyści, których twórczość składa się na ten projekt, podjęli różne wątki obecne w pracach, zainteresowaniach i języku Szpakowskiego, i wpletli je w nowe konteksty. Zanis Waldheims, łotewski artysta, który spędził życie na emigracji w Kanadzie, za pomocą abstrakcji geometrycznych próbował opisywać otaczający go świat oraz wewnętrzne mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem. Zamiast prezentować swoje badania w formie pisemnej, stopniowo przechodził ku formie obrazowej, uznając, że jedyny znaczący sposób wyrażania uzyskanych wniosków znajduje się poza słowami. Z kolei Janek Simon interesuje się narastającymi we współczesnych społeczeństwach nacjonalizmem i ksenofobią. Pracuje na wygenerowanych przez sztuczną inteligencję algorytmach, które ponadnarodowo łączą motywy folklorystyczne z Indii, Afryki, Ameryki Południowej, Europy i Polski w abstrakcyjne mozaiki, próbując za pośrednictwem formy opowiadać się po stronie nowego inkluzywnego uniwersalizmu.

Twórczość Viktora Timofeeva wprowadza nas w sieć związków zachodzących między rysunkiem, architekturą i tworzeniem świata, zestawiając elementy architektoniczne ze światem roślin, korzystając m.in. z wyobrażeń wziętych ze świata gier komputerowych i dystopijnej animacji. Betonowe rzeźby Evity Vasiļjevej przebite stalowymi prętami kojarzą się z jednej strony z procesem konstrukcji, a z drugiej – rozpadu. Beton – łączony z architekturą modernistyczną i dobrze znany pokoleniom czasów sowieckiej dominacji – pokruszony w pracach Vasiļjevej, skłania do zakwestionowania dziedzictwa minionych utopii. Kolejna z artystek, Amanda Ziemele, próbuje łamać geometrię przestrzeni, ingerując w nią swoimi obrazami.

Współorganizatorem wystawy jest Łotewskie Centrum Sztuki Współczesnej (LCCA)

Źródło: msl.org.pl

oprac.©kkuzborska

2020-10-03

Genius Loci – Salon Kultury, Nauki i Biznesu


27-30 września 2020
odbył się Salon Salon Kultury, Nauki i Biznesu Genius Loci w Szklarskiej Porębie o wiodącej tematyce: Ceramika, przyszłość architektury i innowacje. Wśród wielu dostojnych gości byli m.in. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Wojciech Murdzek, Marszałek Województwa Dolnośląskiego – Cezary Przybylski, Starosta Jeleniogórski – Krzysztof Wiśniewski, Wojewoda Dolnośląski – Jarosław Obremski.

Pierwszego dnia, po panelu naukowym Odkrywcy, odbył się wernisaż wystawy oraz wręczenie Nagrody Kulturalnej Salonu Genius Loci. Nominowani do Nagrody to: Władysław Garnik, Grzegorz Gwiazda, Kazimierz Kalkowski, Pola Kurcewicz-Krystyniak, Barbara Jankowska-John, Przemysław Lasak, Czesław Podleśny, Michał Puszczyński, Mirosław Struzik, Konrad Tomaszewski, Paulina Ziemba.

Nagrodę otrzymał Władysław Garnik członek ZPAP. Laudację na cześć Nagrodzonego kulturalnym Geniuszem wygłosił Prezes ZPAP Okręgu Wrocławskiego – prof. Kazimierz Pawlak.



Więcej informacji o Salonie Kultury, Nauki i Biznesu
w filmowym skrócie

2020-10-02

23. Wystawa Stowarzyszenia Chorzowskich Artystów Plastyków


XXIII Jesienna Wystawa Stowarzyszenia
Chorzowskich Artystów Plastyków


Miejska Galeria Sztuki MM
Chorzów, ul. Sienkiewicza 3
Wystawa: 6-26 października 2020



Więcej: galeriamm.eu

oprac.©kkuzborska

2020-10-01

Pomiędzy odosobnieniem a afirmacją wspólnoty


XIII.  Scena Sztuki Intermedialnej
w ramach Podwodnego Wrocławia
Wrocław, Hubska 44-48
2-3 października 2020



Artyści: Adamska Emilia, Albrzykowski Maciej, Aleksandrowicz Monika, Babicka Anna, Boczniowicz Mira, Bols Beata, Bujak Anna, Bujak Hubert, Chwiszczuk Czesław, Dudek-Dürer Andrzej, Dziki Katarzyna, Grzyb Marek, Grzybowska Magdalena, Harlender Marcin, Janosz Zuzanna, Jańczak-Wałaszek Elżbieta, Jaskierska-Albrzykowska Grażyna, Jastrzębski Dominik, Jodko Alicja, Kazimierczak Małgorzata, Kąkol Maria, Kosałka Jerzy, Kosiba Mariusz, Kosowski Andrzej, Kowalska-Szewczyk Anna, Kozera-Radomska Bogna, Kulińska Iga, Lajstowicz Jerzy, Lubiński Szymon, Łętowski Jarosław, Mandzios Christos, Marchwicki Marek, Marszałkowska Zuzanna, Matoshniuk Olena, MC Salus, Micherda-Jarodzka Renata, Milecka Daria, Miłkowska Dorota, Moskwa Tomasz, Niemyjski Grzegorz, Nikt Jolanta, Nitka Zdzisław, Opania Tomasz, Osadnik Anna, Owczarek Witold, Pacyna Renata, Pietrzak Michał, Prędkiewicz Sebastian, Pukocz Wojciech, Rajca Paweł, Rajkowski Mirosław, Rojek Małgorzata, Sienkiewicz Marek, Sieradzki Sylwester, Skarbek Krzysztof, Socha Aleksandra, Staszczak Michał, Szalwa Anna, Szczepaniak Krystyna, Szymska Barbara, Uchman Karolina, Wałaszek Krzysztof, Et Ber Warlikowska Małgorzata, Warzęcha Rafał, Zammenhoff Marcelo, Zauścińska Ewa, Zemankiewicz Barbara, Zyśko Aleksander

Kurator wystawy: Małgorzata Kazimierczak


oprac.©kkuzborska

2020-09-29

Mira Żelechower-Aleksiun – 79 i pół


18 września 2020: wernisaż wystawy
Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej
Synagoga Pod Białym Bocianem we Wrocławiu


Mira Żelechower-Aleksiun i Mariusz Szczygieł

2020-09-25

Szczepaniak Krystyna – Domus et Hortus


Wrzesień-listopad 2020
Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne Medicus
Galeria Patio. Lubin

Malarstwo na papierze


W latach 1990-1995 studiowała na Wydziale Malarstwa ASP
w Poznaniu. Uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni
prof. Jerzego Kałuckiego oraz z ilustracji książkowej i typografii u prof. Grzegorza Marszałka. Ma za sobą liczne wystawy zbiorowe oraz kilka indywidualnych. Wielokrotnie była uczestnikiem konkursów. Jest laureatką II nagrody „Stabilo Tone” w Poznaniu, nagrody „Promocje’95” w Legnicy, III „Trangression” we Włoszech, nagrody „Cdn... malarstwo 2004” we Wrocławiu. 

Wielokrotnie zasiadała w jury konkursów plastycznych dla dzieci oraz dorosłych. Od 2001 roku należy do ZPAP Okręg Wrocławski.

W latach 2010-2018 członek Zarządu; 2009-2011 kurator Międzynarodowych Plenerów Malarsko-Rzeźbiarskich Kogut – akwarela, pastel, drewno. W 2012-2020 kurator plenerów malarskich Park Sztuki – Zamek Kliczków. 

 Zajmuje się malarstwem sztalugowym, projektowaniem graficznym, ilustracją książkową, grafiką warsztatową oraz fotografią. Współpracuje z czasopismami i z wydawnictwami. Prowadzi warsztaty plastyczne i fotograficzne.

oprac.©kkuzborska

2020-09-23

Festiwal Łużycki 2020


25 września − 16 października 2020 

Zgorzelec/Görlitz, Brüderstraße 9

Saksonia i Brandenburgia

 

50 wydarzeń kulturalnych, m.in.: koncerty muzyki klasycznej i jazzowej, przedstawienia teatralne, wystawy fotografii, videoinstalacje i wykłady.

Wystąpią światowej klasy artyści: Gidon Kremer, 
Martha Argerich, Piotr Anderszewski, Avishai Cohen Trio,
 Mischa Maisky czy Martin Tingvall.


Więcej: lausitz-festival



oprac.©kkuzborska

2020-09-22

Cranach Lucas Starszy − Madonna pod jodłami


22 września 2020 – 31 marca 2021
Muzeum Narodowe we Wrocławiu


Arcydzieło sztuki europejskiej Madonna pod jodłami (ok. 1510)
 Lucasa Cranacha Starszego


Dzieło ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu. Jeden z najcenniejszych obrazów znajdujących się w polskich zbiorach, namalowany specjalnie dla Wrocławia, prezentowany jest czasowo w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Wizerunek Madonny z Dzieciątkiem zamówił u Lucasa Cranacha starszego dla wrocławskiej katedry jej dziekan Joachim von Lindlau na początku XVI w. Obraz namalowany uważany jest za jedno z najlepszych dzieł Cranacha. Przez ponad 400 lat znajdował się na terenie Ostrowa Tumskiego, był chlubą wrocławskiej świątyni katedralnej, od końca XIX w. jako najcenniejsze sakralne dzieło sztuki na Śląsku przechowywane było w skarbcu katedralnym.

2020-09-21

Oberländer i Lebenstein − Totemiczny znak


Marek Oberländer i Jan Lebenstein
Totemiczny znak figury ludzkiej

1 września 2020 − stycznia 2021
Muzeum Narodowe we Wrocławiu





Człekopodobne istoty, mutanty, hybrydy, sylwetki z głowami modliszek – to postaci zapełniające
dzieła Marka Oberländera i Jana Lebensteina. 
Obaj artyści, dotkliwie doświadczeni w czasie II wojny światowej, w zbliżonym do siebie czasie podjęli próbę konfrontacji z rozpaczą, samotnością i degradacją pojęcia człowieczeństwa. 


Marek Oberländer

Na wystawie pokazano ponad 100 dzieł pochodzących z bogatej kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zdecydowaną większość z nich stanowią niepokazywane od ponad 40 lat prace Marka Oberländera.

Kuratorka wystawy: Magdalena Szafkowska

Źródło: mnwr.pl

oprac.©kkuzborska

2020-09-20

Próba 2020 − Open-call


Nabór do wystawy Próba 2020
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu


Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
zaprasza artystów profesjonalnych i studentów uczelni artystycznych do nadsyłania prac związanych z życiem artystycznym w czasach pandemii koronawirusa.

Prace będą prezentowane podczas
 multimedialnego pokazu w Galerii Pulsar
w grudniu 2020 roku i styczniu 2021

Wystawa będzie towarzyszyła ekspozycji prac laureatów Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment 
w Sztukach Wizualnych – Próba 4.

Kuratorka wystawy: Joanna Dudek
Kuratorka wspierająca: Anna Palusińska


oprac.©kkuzborska

2020-09-19

Nowodworski Ignacy − Echo


25 września − 9 października 2020
Galeria M, Wrocław, Świdnicka 38a


Echo, najnowszy projekt Ignacego Nowodworskiego, eksploruje wspomnienia artysty oraz okruchy przeszłości – przegapione i odnalezione, takie, które chciałoby się zachować i te, które chciałoby się od siebie oddalić. Echo powraca do relacji nawiązanych i doświadczanych na drodze życia, tych, które nas kształtują, które powodują niespodziewane zwroty czy zmiany. Dotyka momentów i miejsc, do których powracamy, i które czasami wracają do nas. Artysta przywołuje Echo swoich fascynacji fakturą, pęknięciami i rysunkiem drewna, powierzchniami zmienionymi przez czas, z okresu swojego dzieciństwa w Borach Tucholskich.


Ignacy Nowodworski (1980)

Absolwent Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego, gdzie zdobył dyplom z wyróżnieniem w 2005 roku. Obecnie pracuje jako adiunkt w Pracowni Rzeźby Wydziału Sztuki UO. Stopień doktora uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2018 roku. W pracach wykorzystuje marmur, granit, drewno, metal oraz przedmioty znalezione. Wzajemne kontrasty materiałów i ich struktur są charakterystyczne w jego rzeźbach.

Prace artysty znajdują się w kolekcji Zachęty oraz prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Holandii i USA. Jest autorem statuetki Mecenas Galerii Sztuki Współczesnej, statuetki Opolskie Lamy Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów Niezależnych i statuetki Mosty Dialogu plebiscytu promującego wielokulturowość Województwa Opolskiego.

Otwarcie wystawy i spotkanie z Artystą
25 września 2020 w godz. 19-21.


oprac.©kkuzborska

2020-09-18

Mozolewski Kuba – Tresura nonsensu


25 września − 31 października 2020
Galeria Miejska BWA, Bydgoszcz, Gdańska 20

Kuba Mozolewski, Totem 2, 2019, fot. K. Mozolewski

Tworzenie fotografii przez artystę to proces, który obejmuje kreowanie całej kompozycji i instalacji. Efekt końcowy w postaci zdjęcia przedstawia pełne barw i kształtów abstrakcyjne światy, ukazujące jego indywidualne spojrzenie. Kuba Mozolewski kompulsywnie klei plastelinowe figurki, tworzy je automatycznie i podświadomie. Jego prace są nieprzewidywalne, mają abstrakcyjny wymiar.

Na wystawie staram się pokazać swoisty teatr światła, kształtu i koloru. Kompozycje fotograficzne zanurzone są w abstrakcji, inspirowane poniekąd omamami hipnagogicznymi, czyli halucynacjami sennymi z pogranicza snu i jawy. Podobnie jest też z formami rzeźbiarskimi / kukiełkami, które tworzę na potrzeby zdjęć, błądzą między tym, co znajome i obce, naturalne i wymyślone, tworząc szereg możliwych interpretacji i odniesień. Jedną z inspiracji w tworzeniu tych kompozycji była polska scena teatru lalkowego lat 50. i 60. XIX wieku – obdarta jednakże z narracyjnych i fabularnych wątków. Zaprezentuję również formy rzeźbiarskie wykorzystywane do tworzenia abstrakcyjnych kadrów – Kuba Mozolewski

Kuba Mozolewski – mieszka i pracuje w Warszawie, gdzie ukończył Wydział Sztuki Mediów ASP. Zajmuje się fotografią, rysunkiem i instalacją. Rozwija własny język wypowiedzi abstrakcyjnej, tworząc pełne szczegółów kompozycje z pogranicza poznanego i obcego. Interesuje go forma i kolor, w których szuka nowych, nieznanych mu sieci połączeń, wypływających z podświadomości. Uwielbia inspirować się hipnagogiami oraz wizjami sennymi.

kuratorka: Karolina Rybka

2020-09-17

Zimnicka-Prabucka Renata – Od początku


Od początku – Retrospektywa 1999-2020
24 września – 18 października 2020
Galeria Sztuki Współczesnej BWA Olsztyn
al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 38



Oczywiście, chciałabym zawsze coś zaczynać od nowa, licząc jednocześnie na ten dobry, wspaniały start, nawet jeśli to będzie obraz wielokrotnie przemalowywany. Jednocześnie, chyba każdy z malarzy ma świadomość, że to, co się do tej pory namalowało, jest niewystarczające. Tworząc coś nowego, liczę na prawdziwą rewolucję w obrazie, choć często wtedy eksperymenty okazują się pomyłką, proces ewolucji to także trwanie, a nawet cofanie się w czasie.


Renata Zimnicka-Prabucka urodziła się w Cerkiewniku (1972). Dyplom w dziedzinie malarstwa uzyskała pod kierunkiem prof. Janusza Kaczmarskiego na Wydziale Artystycznym WSP w Olsztynie (1999). Stypendystka miasta Olsztyna w roku 2001 i 2008. Tytuł doktora uzyskała na UMK w Toruniu (2006), tytuł doktora habilitowanego na ASP w Warszawie (2013). Od 2015 pracuje w Instytucie Sztuk Pięknych na stanowisku profesora UWM. Autorka ponad 50 wystaw indywidualnych i uczestniczka kilkudziesięciu zbiorowych.

Źródło: bwa.olsztyn.pl

oprac.©kkuzborska

2020-09-16

Kempa Adrian – Baneriolanza


4 września – 9 października 2020
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
Kalisz, pl. św. Józefa 5

Adrian Kempa – absolwent Liceum Plastycznego w Kaliszu. Ukończył studia na kierunkach malarstwo i edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Poznaniu. W działalności artystycznej zajmuje się malarstwem, projektowaniem graficznym, rysunkiem i sytuacjami rysunkowymi w przestrzeni, działaniami w miejscach publicznych. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych zarówno w kraju, jak i za granicą.

Jego aktywność artystyczna koncentruje się wokół zagadnień przestrzeni wspólnej, obecności sztuki w miejscach publicznych, nie-miejsc, relacji między codziennością a sztuką. Podejmuje grę z przestrzenią, otoczeniem zewnętrznym, ale i odbiorcą; jego projekty otwarte są bowiem na interakcję i dialog.

Kuratorka: Natalia Czarcińska


oprac.©kkuzborska

2020-09-15

Żelechower-Aleksiun Mira − 79 i pół

18 września 2020
Rozmowę z artystką poprowadzi Mariusz Szczygieł
Synagoga Pod Białym Bocianem
Wrocław, Pawła Włodkowica 7

Więcej prac

Artystka będzie oprowadzała po wystawie 

w najbliższych dniach wg zapisów



Zofia Gebhard − Jubileusz 79 i pół

[...] Teraz maluje tak, jak lubi, tak, jak jej się zachce. Zmysłowo, niecierpliwie, zachłannie. Ruchami jej pędzla kieruje trans i impuls. Szeroki trakt, ekspresyjny gest, grube strupy farby, akcent, przecierka. Krecha czerwieni, bryła błękitu, plama światła − ach, ile znaczeń ma światło! Jeden z jej ostatnich obrazów jest samą jasnością, mgławicą ognia i żółci, z której wyłaniają się ręce, a z nich spływa jeszcze jedna chmura świetlistości.

Ważne są dla Miry tytuły. 79 i pół − to ten, dla którego spotkała się ze mną i z powodu którego piszę ten tekst − bo tyle czasu minie od jej urodzin, kiedy na specjalnej wystawie pokaże 79 i pół małych obrazków. I doda jeszcze 10 dużych. Zaczęła je malować jesienią 2019 roku w optymistycznym nastroju, jak to bywa, kiedy zaczyna się przygoda, ale kiedy wiosną 2020 pandemia pozamykała nas w domach, nastrój sposępniał, malowanie stało się dla niej − jak mówi − wyzwoleniem, zaklinaniem, modlitwą, oczyszczeniem i medytacją.

W niepokoju, zniecierpliwieniu, na przekór, w czerwieni, zieleni, żółci szukała wyzwolenia, pocieszenia, wskazówki. W przesyconych kolorami obrazach pojawia się jakiś mroczny ton, akcent, który przyciąga uwagę. Oto w rozległym, na wpół czytelnym krajobrazie, ukazanym z podniebnej perspektywy, ledwie widoczne postaci − idą? tańczą? modlą się? − nad nimi zawisło oko − śledzi? dogląda? Oto gwałtownie skłębiona, rozpostarta daleko zieleń, a w tle schody, schody do nieba, do nikąd. Gdzieś leży księga, gdzieś wodospad wytryska ze źródła w skalnej szczelinie. Twarz, trójkąt, ptak, drzewo… Te rekwizyty, symbole, które mają tak wiele znaczeń, niekoniecznie werbalnych, są dla Miry najważniejsze. Bez nich nie ma hagady.
Z. Gebhard


Mira Żelechower-Aleksiun studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) we Wrocławiu. Uzyskała dyplom w zakresie malarstwa architektonicznego (1966). Zajmuje się przede wszystkim malarstwem sztalugowym. Jej pierwsza wystawa indywidualna miała miejsce w Galerii Teatru Kalambur we Wrocławiu (1967). Do lat 80. XX wieku malowała sceny figuratywne i portrety. Jej kompozycje krytycy wiązali z nurtem nowej figuracji.

Po odbytej w końcu lat 80. podróży do Izraela Mira Żelechower-Aleksiun sięgnęła w swojej twórczości do korzeni, do tradycji i przekazu religijnego. Znaczącym motywem jej prac stało się Pismo obecne w obrazach jako znak plastyczny. Zaangażowanie artystki w pogłębianie tematyki judaizmu sprawiło, że zaczęto doceniać jej malarski dorobek jako wkład w rozwój współczesnej kultury żydowskiej.


2020-09-14

Poradowska-Werszler M. Ewa − Pokłosie medytacji

Z cyklu Miękkie Medium
14 września − 31 października 2020
Muzeum Karkonoskie, Szklarska Poręba
Dom Carla i Gerharta Hauptmannów


Wystawa jest kontynuacją cyklu wystaw „Miękkie Medium”,
prezentowanych z okazji 50-lecia pracy twórczej
w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (2017),
oraz w Muzeum Miejskim we Wrocławiu (2018).

Elżbieta Łubowicz pisała: „Różnorodność eksponowanych prac – zarówno ze względu na ich formaty, estetykę, jak i warsztat – mimo że niemal wszystkie pochodzą już z lat dwutysięcznych – obrazuje nieustającą inwencję twórczą artystki, podejmującej wciąż nowe wyzwania, w których tematyka oraz rozwiązania formalne łączą się zawsze ściśle z wprowadzeniem nowych technik, nierzadko będących jej autorskim pomysłem. Już w latach osiemdziesiątych wprowadziła do repertuaru technik tkackich nowy rodzaj splotu, tzw. splot tunelikowy, inaczej określany też jako «diagonal prosty»”. 

W ostatniej dekadzie XX wieku włączyłam do moich mediów włókno lniane, tworząc nowy cykl tkani. Pisze o nich Małgorzata Wróblewska: „Należą do nich przede wszystkim wyjątkowo subtelne kompozycje z gotowych «ścieżek» lnu (krajki spod krosna) […]. Prace lniane reprezentują kwintesencję logicznej, oszczędnej budowy, opartej na modułowych regularnych formach geometrycznych lub szeregach zachodzących na siebie pasów. […] Ich niepodważalne walory dekoracyjne przypominają o dawnej, przedgaleryjnej roli tkaniny, jej związkach z wnętrzem i indywidualnym odbiorcą”. Kolejny etap fascynacji materią miękką nastąpił na początku XXI wieku podczas pobytu na plenerze w Jaworowie (Javoriv), obecnie na Ukrainie. 

Elżbieta Łubowicz pisze o moich twórczych emocjach: „W ostatnich kilkunastu latach [artystka] zajęła się bardziej jeszcze nowatorską techniką, opracowaną przez siebie od podstaw: tworzeniem miękkich obrazów z oczyszczonego surowego runa owczego.


Ta część wystawy zaskakuje […] oryginalnym efektem estetycznym, zbliżonym do malarstwa”. Szczególnie ważne zmiany w mojej twórczości przypadają na przełom XX i XXI wieku, w którym oprócz pasji artystycznych pochłonęła mnie peregrynacja śladami prekursorki tkactwa artystycznego, odradzającego się po II wojnie światowej na „Ziemiach Odzyskanych” (obecnie Region Dolnośląski). Badania swoje opublikowałam w książce W kręgu sztuki Wandy Bibrowicz.

Dr Maciej Łagiewski, dyrektor Muzeum Miejskiego Wrocławia napisał: „Prof. Ewa Maria Poradowska-Werszler jest spadkobierczynią i kontynuatorką wspaniałych wrocławskich tradycji tkackich, które 
w 1904 roku zapoczątkowali na tutejszej uczelni artystycznej malarz Max Wislicenus i jego uczennica Wanda Bibrowicz”.

Natomiast prof. Michał Jędrzejewski w tekście do monograficznej książki o mojej twórczości, zatytułowanym Wątki i osnowy, podkreślił, że „Jej zasługą jest przywrócenie pamięci o studiującej we Wrocławiu na przełomie XIX i XX wieku Wielkopolance Wandzie Bibrowicz, artystce obecnej także w historii tkaniny artystycznej naszych niemieckich sąsiadów”. 

Możliwość pokazania własnej wystawy w Domu Carla i Gerharta Hauptmannów wywołuje u mnie szczególne wzruszenia, bowiem bohaterka mojej książki bywała tu częstym gościem w latach 1911-1920. W tamtych latach w Szklarskiej Porębie przy Wilhelmstrasse 590 (obecnie Jedności Narodowej 16) otworzyła własny nowoczesny warsztat tkacki pod nazwą „Śląski Warsztat Tkactwa Artystycznego”.

Żałuję, że przy okazji 100. rocznicy pobytu Wandy Bibrowicz w Szklarskiej Porębie nie mogę zaprezentować szerszego spektrum swojej twórczości, która przybliżyłaby widzowi moje zainteresowania i pasje twórcze. Znalazło się jednak miejsce na ekspozycję tkaniny, która przywołuje dzieła i postać przedwojennej Artystki. Jest nią figuratywna tkanina o komputerowo rozpikselowanym projekcie Ewokacja, wykonana ręcznie na krośnie poziomym, techniką kilimową. Impulsem dla jej powstania była odnaleziona czarno-biała fotografia tkaniny Wandy Bibrowicz-Wislicenus Koty z 1905 roku. Prezentowana praca jest moim hołdem dla tej świetnej patronki środowiska dolnośląskich artystów tkaczy. 

Podsumowując ewaluację moich pasji twórczych, oddaję głos prof. Michałowi Jędrzejewskiemu: „Wydarzenia, o których mowa, splatają się w jedną całość z własną twórczością Ewy Poradowskiej-Werszler. Jest to twórczość związana z przenikającym do tkaniny artystycznej wrocławskim strukturalizmem. Cechuje go poszukiwanie ładu, równowagi i środowiskowej spójności. Obecne są w nim echa koloryzmu, zmagań z socrealizmem, powidoki wzgórz, równin, pól i lasów, i oczywiście niezniszczalnego Wrocławia. […] Autorka dzieł sztuki włókna unika dosłowności, ale wyobraźnia odbiorcy dopowiada rodowody znaczeniowe kolejnych tkanin. […] Przecież dzieła artystów oczekują na dialog z odbiorcą. Po to są. Ostatnio w pracach Ewy Poradowskiej-Werszler pojawia się coś na kształt mgieł:
„Mgły opadają, w górze tęcza
I gołąb list zielony wręcza”
(Miłosz)
Jest to, jak sądzę, zapowiedź nowego etapu poszukiwań, kolejny przejaw inwencji oraz niezmiennej aktywności wrocławskiej Artystki i Animatorki zdarzeń”.

oprac.©kkuzborska