2020-05-04

Liszkowski Witold – Multistruktury II

Wystawa na ekranie





Witold Liszkowski przy pomocy swej sztuki, za pomocą rozmaitych języków sztuki toczy nieustanną grę z przestrzenią i czasem. Ta gra, choć niekiedy sprawia wrażenie niefrasobliwej i swobodnej zabawy o mało precyzyjnych regułach, naznaczona jest jednak ogromną powagą. Jej stawką jest bowiem zrozumienie natury naszego uwikłania w czas i przestrzeń, nasze relacje z nimi, powody niemożności ich ogarnięcia i nazwania słowem czy obrazem.


W cyklu realizacji, zatytułowanych Struktury magiczne (niekiedy artysta nazywa je Strukturami osobistymi i myślę, że oba tytuły można stosować tu zamiennie), Liszkowski uważa siebie, słusznie zresztą, za malarza. Jest to jednak malarstwo szczególnego rodzaju, gdyż Witold Liszkowski jest malarzem, który myśli linią, który przygląda się malarstwu, językowi malarstwa z dystansu, który uzyskuje, przenosząc się w paradygmaty innych języków sztuki. Po pierwsze – spogląda na nie z perspektywy świata zdefiniowanego kreską. Patrzy, jakie oblicze ujawni obraz malarski, gdy skonfrontowany zostanie z podniesioną do rangi absolutu linią. Na ile obroni swą tożsamość i swą odrębność. Po drugie – mam wrażenie, że realizowany przez wrocławskiego artystę projekt Sztuka zjawiskowa, w którym łączy on rozmaite rodzaje wizualnej i dźwiękowej wypowiedzi, również można potraktować jako próbę spenetrowania pojemności języka malarstwa, choć z pewnością nie jest to jedyna sfera znaczeń, które wiążą się z tymi efemerycznymi, „malarskimi” projekcjami. Warto chyba przy tym zwrócić uwagę, że w obu przypadkach artysta kwestionuje klasyczną, dwudziestowieczną definicję obrazu, jako wyodrębnionej płaskiej powierzchni, na którą nałożone zostały barwy.

W jego pracach obrazy wydają się być pozbawione ram, rozrastają się na całą przestrzeń, podobraziem może stać się wszystko, co znajdzie się w zasięgu ręki i wzroku malarza. Równocześnie obraz przestaje tu funkcjonować jako trwała, niezmienna struktura, w jego przestrzeń wkraczają bowiem także elementy owego szczególnego podobrazia, które stają się zarazem jego malarskim budulcem. Mamy więc tu do czynienia z malarstwem w przestrzeni, choć pewnie słuszniej można by je określić jako malarstwo stwarzające przestrzeń, kreujące nowe przestrzenne jakości.

Cały tekst:  http://www.liszkowski.witold.artwroc.com/teksty10.htm

Oprac.© kkuzborska

2020-04-30

Sztuki wizualne, Literatura

2020-04-28

Wrocław – Szklarska Poręba Górna

Podróż wirtualna 


Koleje Dolnośląskie  Linia D6
Wrocław  Szklarska Poręba Górna

2020-04-26

Jasiński-Szela Kazimierz − Świat abstrakcji według Szeli

50-lecie pracy artystycznej, 4 kwietnia − 6 maja 2014

Muzeum Miejskie Wrocławia, Galeria Patio. Rynek-Ratusz







2020-04-25

X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego – Lubaczów 2020

W związku z trudną sytuacją epidemiczną w kraju informujemy,
że do 10 czerwca 2020 przedłużony zostaje
termin przesyłania prac na konkurs
„X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego
– Lubaczów 2020”.

Szczegóły: muzeumkresow.eu

2020-04-24

Paul Klee (18 grudnia 1879 − 29 czerwca 1940)

Podział na twórczość figuratywną i niefiguratywną nie ma właściwie zastosowania w jego malarstwie. 

Senecio
, 1922, ol. na gazie 40,5x38 cm, Kunstmuseum Basel, Basel

W wielu obrazach Kleego granica między figuracją a abstrakcją zaciera się, często w jego twórczości mamy do czynienia z abstrakcją aluzyjną; faliste linie ograniczające poszczególne pasma kolorów sugerują morze lub rzekę, kwadrat oznacza dom, koło – księżyc lub słońce itp.
Ad Parnassum, 1932

Wynikało to ze swoistego rozumienia istoty twórczości oraz celów sztuki i jej relacji do natury. „Sztuka jest podobna do aktu stworzenia. To symbol, tak jak świat ziemski jest symbolem kosmosu" – pisał w Wyznaniach twórcy

Insula dulcamara, 1938, ol. i pastel, papier 88x176 cm, Zentrum Paul Klee, Bern

"Sztuka wychodzi poza przedmiot, zarówno poza to, co rzeczywiste, jak i to, co wyimaginowane. Sztuka prowadzi nieświadomą grę z rzeczami ostatecznymi, a jednak naprawdę ich dosięga. Podobnie jak dziecko naśladuje nas w swojej zabawie, tak my w tej grze, jaką jest sztuka, naśladujemy siły, które stworzyły i stwarzają świat". Paul Klee umiał wykorzystać twórczo doświadczenia ekspresjonizmu i kubizmu, surrealizmu i abstrakcji czystej, łącząc je w dziele całkowicie własnym i niezwykle oryginalnym. Nie stworzył żadnej „szkoły”, wywarł jednak ogromny wpływ na całe późniejsze malarstwo awangardowe, przede wszystkim na abstrakcję typu niegeometrycznego a zwłaszcza abstrakcję liryczną, której był jednym z głównych prekursorów.

Źródło: wikipedia/Paul_Klee

2020-04-23

Geometria sztuki − sztuka geometrii

Galeria Szyb Wilson, Katowice, Oswobodzenia 1

 
Urbanowicz Andrzej, Zakręcony 

Artyści: Jan Berdyszak, Wanda Gołkowska, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Lech Kołodziejczyk, Jarosław Kozłowski, Justyna Maciejska, Andrzej Siek, Marek Sobczyk, Monika Szwed, Andrzej Urbanowicz, Jan de Weryha-Wysoczański

 Wystawa z kolekcji Galerii Szyb Wilson
i Fundacji Eko-Art Silesia
czynna do 5 maja 2020


Perspektywa linearna, złoty podział, abstrakcja geometryczna – to doniosłe sformułowania w sztuce a zarazem zaawansowane reguły geometrii. Jednak geometria zaczyna się już wcześniej: w najprostszym punkcie, linii, krzywej, dając wręcz początek sztuce. Rozwijały się obok siebie. Sposób wykorzystania reguł i konkretnych zasad geometrii w sztuce zmieniał się i − co ciekawe − bardzo często wiązał z jakimś wielkim osiągnięciem, np. wykorzystanie ściśle matematycznych zasad perspektywy linearnej wyznaczyło koniec epoki średniowiecza i początek renesansu w malarstwie. Marzeniem każdego artysty jest dążenie do doskonałości w swej sztuce i osiągnięcie pewnej idei. 

Constantin Brâncuși, dążąc do otrzymania kształtu idealnego coraz bardziej syntetyzował i upraszczał formę swoich rzeźb, aż doszedł do jaja − kształtu − od którego wszystko się zaczyna. Wassily Kandinsky, Piet Mondrian i Kazimierz Malewicz, szukając ideału, radykalne zerwali ze wszelką figuratywnością − stworzyli abstrakcję. Każdy z tych wielkich twórców rozwijał swoją twórczość w inny sposób. Kandinsky szukał inspiracji w muzyce − sztuce niematerialnej (duchowej) i absolutnej (wolnej od wszelkich powiązań ze światem). Szukał powiązań pomiędzy elementami działa muzycznego i plastycznego, i odkrył je w kolorystyce − tak powstała abstrakcja niegeometryczna. Mondrian i Malewicz, wychodząc od spuścizny kubizmu, skłonili się w stronę geometrii. Mondrian wyeliminował wszelkie zbędne elementy: ograniczył kolorystykę do trzech barw podstawowych, formę zaś − do linii i prostokątów. Swoje dzieła tytułował kompozycjami, by jeszcze bardziej odciążyć je znaczeniowo. Jeszcze dalej poszedł Malewicz. który swoje teorie zamanifestował, malując czarny kwadrat na białym tle. Maksymalne uproszczenie i osiągnięcie granicy obrazu nastąpiło w dziele „Biały kwadrat na białym tle”. 

W geometrii artyści widzą możliwość odkrywania logosu – pierwotnej zasady porządkującej świat. Sztuka wyzwala się ze swej materialności i wymyka kategoriom estetycznym. Jest czymś więcej – czystą formą.

Izabela Kośmider – kurator wystawy

Źródło: Galeria Szyb Wilson

2020-04-22

Krzemieniewski Adam (1930-2020) odszedł od nas

Artysta odszedł od nas 22 kwietnia 2020.
W styczniu skończył 90 lat. Był artystą wszechstronnym.
Funkcjonował zarówno w świecie sztuki – malarstwo, teatr, jak i praktycznym jej wykorzystaniu w różnorodnych projektach kształtujących otoczenie. Wielokrotnie nagradzany.

Nota o Artyście: prof. Michał Kosma Jędrzejewski

Pożegnanie Adama Krzemieniewskiego
28 kwietnia 2020
w kaplicy cmentarza przy ulicy Bardzkiej 80
Parafia Ducha Świętego we Wrocławiu.



Prawdopodobnie w ceremonii pogrzebowej może już uczestniczyć do 20 osób.

oprac.©kk