2023-05-16

Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku


18 maja – 10 września
Muzeum Narodowe w Warszawie

Tola Certowicz, Pokora, przed 1918

Na ziemiach polskich pod zaborami było tylko kilka uczelni, w których studiowały kobiety. W Krakowie pracownię rzeźby Wyższych Kursach dla Kobiet dr. Adriana Baranieckiego prowadził Marceli Guyski. W warszawskiej szkole Wojciech Gersona nie nauczano rzeźby, jednak ukończyło ją kilka rzeźbiarek.


Natalia Androlli, Śpiący amor

Camille Claudel, Opuszczenie (L’abandone), 1886
© Musées de Poitiers/Christia

Camille Claudel, Walc/La Valse, 1889-1905
© Nogent-sur-Seine, musée Camille Claudel



Antonina Rożniatowska, Kobieta/Panienka kotkiem, ok. 1888

Część rzeźbiarek studiowało w paryskich uczelniach. Po zdobyciu wykształcenia we Francji, Teofila (Tola) Certowicz założyła w 1897 r. w Krakowie Szkołę Sztuk Pięknych dla Kobiet. Malarstwa uczyli tam m.in. Jacek Malczewski, Jan Stanisławski i Włodzimierz Tetmajer. Po czterech latach uczelnia upadła z przyczyn finansowych. Jedną z jej absolwentek była utalentowana Maria Niedzielska. Dydaktyczną działalność prowadziła także Antonina Rożniatowska (1860-1895).

 

oprac.©kkuzborska