28 października − 31 grudnia 2020 Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA Słowackiego 26, Wałbrzych
Światło jest wspaniałą materią twórczą, a obcowanie z jej magią i tajemniczością wyzwala w artyście głębokie pokłady wzruszeń– Prof. ASP dr hab. R. Więckowski.
Ryszard Więckowski studiował w PWSSP we Wrocławiu (1972-1977). Dyplom z wyróżnieniem uzyskał na Wydziale Szkła (1977). Pracę dydaktyczną rozpoczął w 1981 roku jako asystent prof. Ludwika Kiczury w Katedrze Szkła. W latach 1980-1988 związany był z hutą szkła artystycznego oraz pracownią witraży INCO we Wrocławiu. Od roku 1992 jest pracownikiem dydaktycznym w Katedrze Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię Witraży i Szkła w Architekturze.
Artysta zajmuje się projektowaniem i realizacją witraży oraz szkła unikatowego do przestrzeni sakralnych i świeckich.
Przewód kwalifikacyjny I stopnia sztuki plastyczne w zakresie dyscypliny artystycznej wzornictwo artysta zrealizował w 1999. Był pedagogiem szkoły Opus-Art. w Sosnowcu (1997-2005), prowadził pracownię witrażu. Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie sztuk projektowych uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2014). Brał udział w ponad czterdziestu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
1 grudnia – 31 stycznia 2021 Galeria Tkacka Na Jatkach Wrocław, Jatki 19/24
Pierwsza wystawa nowo powstałej Sekcji Tkaniny Artystycznej ZPAP Okręgu Wrocławskiego
Robert Wieczorek, Ukrzyżowanie
prof. Kazimierz Pawlak – prezes OW ZPAP napisał:
Szeroko pojęta sztuka włókna jest od kilkudziesięciu lat mocno związana z Dolnym Śląskiem i Wrocławiem. Poczynając od pierwszych plenerów tkackich w Kowarach z lat siedemdziesiątych XX wieku do tegorocznego 47. Festiwalu Sztuki Włókna, była to promocja dokonań artystów skupionych wcześniej w legendarnej Grupie Tkackiej „10 x TAK”, działającej do 1983 roku, przy Sekcji Architektury Wnętrz OW ZPAP.
Jesteśmy dumni, że pod naszym patronatem działa we Wrocławiu Galeria Tkacka na Jatkach, prowadzona przez niestrudzoną propagatorkę tej sztuki koleżankę Ewę Poradowską-Werszler. Galeria prezentuje indywidualne i zbiorowe wystawy nie tylko sztuki włókna, organizuje kiermasze i spotkania autorskie, prowadzi współpracę z galeriami w kraju i za granicą w zakresie promocji sztuki polskiej. Zarząd Okręgu od początku swojej kadencji popierał te wszystkie działania.
Cieszy fakt, że po latach sekcja Tkaniny Artystycznej znalazła poczesne miejsce w strukturach naszego stowarzyszenia, czego dowodem są podjęte ostatnio inicjatywy − nowe wystawy członków, udział w czerwcowej imprezie Jatkowisko czy przygotowanie pierwszej po reaktywacji wspólnej wystawy członków sekcji.
Czas pandemii nie sprzyja tworzeniu sztuki, przygotowywaniu i prezentacji swoich dokonań czy prowadzeniu na szeroką skalę działalności artystycznej. Doceńmy inicjatywę naszych koleżanek i kolegów. Życzmy im wytrwałości i determinacji w realizacji kolejnych projektów. Doczekania dni, kiedy bez ograniczeń spotkamy się na kolejnych plenerach, sympozjach i wernisażach.
Na wystawę mogą wejść równocześnie 3 osoby, po uzgodnieniu
telefonicznym: +48 601.718.920, hasło: wystawa
W pierwszym odcinku przedstawiamy pracę Między autorstwa Stanisława Dróżdża. Pierwotnie praca była pokazywana w jednym z pomieszczeń Galerii Foksal. Obecnie istnieje jako seria projektów, które tylko minimalnie różnią się wymiarami. Mimo że słowo „między” nie pojawia się w normalnym zapisie, cały czas je dostrzegamy. Artysta stawia pytanie, jak daleko można naruszyć tożsamość danej rzeczy, aby w dalszym ciągu można było ją rozpoznać. Przestrzeń pawilonu może być uznana za próbę wykreowania fizycznego doświadczenia, które jest rodzajem odpowiednika słowa z tytułu pracy. To, co istotne, nie znajduje się bowiem „w”, ale często „między”. W zbiorach Muzeum są tyflografika oraz trójwymiarowe opracowania dotykowe pracy.
Zamek Żupny, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, ul. Zamkowa 8
Solniczka srebrna z wkładem z różowego kwarcu W.L. Regulski, Kraków, lata 20. XX w.
Kolekcja Muzealna solniczek to prawie 1000 eksponatów. Na wystawie w Zamku Żupnym znalazły się tylko najcenniejsze i najbardziej szlachetne obiekty, reprezentujące style od gotyku po secesję i art deco.
Artyści: Sylwester Ambroziak, Marcin Berdyszak,
Bożenna Biskupska, Rafał Borcz, Henrikas Cerapas (LT),
Tomasz Domański, Jonas Gasiunas (LT), Patricia Gilyte (LT),
Ryszard Grzyb, Renata Jaworska, Kielecka Szkoła Krajobrazu,
Jarosław Kozakiewicz, Jarosław Koziara, Włodzimierz Kulej,
Roman Kutera, Alvydas Lukys (LT), Mirosław Maszlanko,
Aleksandra Mańczak, Angelika Markul, Jerzy Mierzejewski,
Leszek Misiak, Neringa Naujokaite (LT), Zdzisław Nitka,
Agnieszka Polska, Marlena Promna, Natalia Rybka,
Zygmunt Rytka, Mariusz Stanowski, Maciej Szańkowski,
Leon Tarasewicz, Egle Ulckaite (LT)
Tomasz Domański, Rudymenta, wideoperformans, 2017-2019
Ekspozycja jest konstruowana wokół kilku pytań, przekładających się na wątki wystawy: jak współczesna sztuka odnosi się do aktualnych problemów związanych z naturą: zagrożeń, ochrony, współistnienia; natura jako temat i materia sztuki; sakralne inspiracje naturą w sztuce; kult natury w przekazach artystycznych; uświadomienie wagi natury; niesamowitość natury; natura prawdziwa czy sztuczna; natura jako religia pierwotna. Temat wystawy ujęty w wielu artystycznych spojrzeniach i głosach, poprzez dzieła artystów różnych pokoleń i dziedzin.