Updates with LIVE view from Space S...
2025-07-15
Sławosz Uznański-Wiśniewski wraca z kosmicznej wyprawy
Updates with LIVE view from Space S...
2025-06-18
Get-Stankiewicz w fotografii Jacka Samotusa
Art and Prints Gallery Michała Kasprowskiego
Wrocław, Jatki 10
wernisaż wystawy Jacka Samotusa
prezentującej zdjęcia Eugeniusza Geta-Stankiewicza




Samotus Jacek (1943-2019)
artwroc.com/samotus-jacek
2025-06-17
Samotus Jacek (1943-2019) – artysta fotografik
O artyście
Jacek Samotus (1943-2019), polsko-australijski
fotografik, wrocławianin. Przygodę z fotografią rozpoczął we wczesnej młodości. Wówczas
najbardziej interesowała go fotografia artystyczna, awangardowa i fotografia
mody. W 1979 roku otrzymał stypendium rządu austriackiego i wyjechał do Wiednia. Nowo
uzyskana wolność dała Jackowi możliwość pełnej wypowiedzi artystycznej.
W nowym studio pracuje dla agencji
reklamowych i magazynów, doskonaląc warsztat i unikalny styl, zacierający
granicę między fotografią artystyczną a komercyjną. Po dwóch latach zamienia
Wiedeń na Sydney, Australia. Pracuje tam przez wiele lat, osiągając sukcesy w pracy
zawodowej jako komercyjny fotograf, jednocześnie nie zaniedbując fotografii
artystycznej. Wystawia prace w Brukseli, Wiedniu, Sydney, Adelajdzie, Nowym
Jorku, Bonn, Wenecji, Warszawie…
W poszukiwaniu nowych artystycznych
wyzwań wyjeżdża do Nowego Jorku (1989), światowej stolicy fotografii. Zamieszkuje w Fashion District na Manhattanie. Pracuje jako niezależny fotograf na zlecenia
projektantów mody, magazynów, agencji teatralnych i reklamowych.
Jego prace publikują między innymi: „Vogue”, „Harpers Bazaar”, „Print Magazine”, „Elle”,
„The New York Times”, „Not Only Black and White”, „Australian Creative”…
Jacek Samotus to mistrz fotografii
artystycznej, jest też uznanym fotografem edytorial i reklamowym. W obiektywie kamery
uwieczniał twarze między innymi celebrytów: Michael Crawford, Kurt Vonnegut,
Jonathan Pryce, Lea Salonga, the Gilbert & George duo, Kelly Bishop and
Michel York.
Wiele lat pracował w Londynie, Nowym Jorku, Sydney i Warszawie – gdzie był znanym i cenionym wykładowcą fotografii reklamowej w Związku Polskich Artystów Fotografików, a także w Photo Master Classes – które z sukcesem prowadził. W ostatnich latach życia zajął się wyłącznie fotografią artystyczną. Projekt – nad którym wówczas pracował – to Flowers or Butterflies.
Autor ponad 40 wystaw indywidualnych i uczestnik zbiorowych w Europie, USA, Australii. Jego prace znajdują się w muzeach i prywatnych kolekcjach w Polsce, Australii, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, USA, Austrii.
Tekst: Bożena Samotus
oprac:kk
2025-05-18
Piekarczyk Marek – Gethsemane
podczas koncertu Błogosławieni Miłosierni
im. Jana Pawła II w Krakowie
2025-04-19
2025-01-03
Kapiści. Sto lat!
Zygmunt Waliszewski, Autoportret, W loży, 1922 olej na tekturze, Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum Narodowe w Krakowie świętuje setną rocznicę powstania jednej z najważniejszych dwudziestowiecznych grup artystycznych w Polsce. Komitet Paryski, którego członków zwano później kapistami (od skrótu KP), został zawiązany w 1923 roku przez studentów Akademii Stuk Pięknych w Krakowie ze względów praktycznych. Celem były paromiesięczne studia malarstwa w Paryżu, pod artystyczną opieką ich profesora – Józefa Pankiewicza.
Na wystawie zaprezentowano przede wszystkim wczesne prace kapistów, na których wspomniani mistrzowie odcisnęli wyraźne piętno. Choć grupa została zawiązana w celu utylitarnym, to jednak z biegiem czasu powstały – głównie dzięki Janowi Cybisowi – ogólne założenia jej „koncepcji malarskiej”. Zasadniczym zagadnieniem był dla nich kolor, który pojawia się na obrazie dopiero w zestawieniu z innymi kolorami i buduje bryłę, i przestrzeń. Używali sformułowanego przez Pankiewicza pojęcia „gry barwne”, a Józef Czapski wyjaśniał je tak: „Płaszczyzna gładka w zestawieniu z jaśniejszą plamą ciemnieje, przy ciemnej jaśnieje, płaszczyzna szara w zestawieniu z czerwoną plamą zielenieje itp.”. Kapiści malowali prawie wyłącznie z natury. Ponieważ treść nie była dla nich ważnym elementem, tematyka obrazów ogranicza się do krajobrazu i martwej natury, rzadko portretu. Jedynie Zygmunt Waliszewski – „cudowne dziecko” wśród kapistów – przedstawiał w często groteskowy, dynamiczny sposób relacje miedzy malowanymi postaciami, a temat miał dla niego duże znaczenie. Na wystawie wyróżniono jego dwa dwustronne obrazy. Pierwszy z nich to inspirowany awangardowym plakatem radzieckim Autoportret, na którego odwrocie znajduje się scena w loży teatralnej, przedstawiona w charakterystyczny dla autora, groteskowy sposób. Drugi to ogromny jak na prace kapistów zimowy widok miasteczka, na którego odwrocie widnieje renesansowa uczta – jeden z ulubionych tematów malarza na początku lat trzydziestych XX wieku. Przykładem powojennej twórczości członków grupy i radykalnej realizacji ich postulatów teoretycznych są bliskie reliefowi obrazy Jana Cybisa.
Kuratorom wystawy nie udało się odnaleźć żadnej pracy Janiny Przecławskiej, pierwszej żony Janusza Strzałeckiego.
2025-01-02
Copernicus College – Świadomość
Gdzie przebiega granica między tym, co świadome, a tym
co nieświadome? Czym nauka może wyjaśnić świadomość?
2024-12-21
Święta Bożego Narodzenia 2024
Radości i zdrowia na czas Świąt Bożego Narodzenia
2024-12-12
Liszkowski Witold: Ewokacje – Sztuka Osobista
Cykl 10 obrazów modułowych o formacie 180×180 cm
to "Ewokacje – Sztuka Osobista", a poszczególne obrazy to "Struktury Osobiste"

Ewokacja 1

Ewokacja 2

Ewokacja 3

Ewokacja 4

Ewokacja 5

Ewokacja 6

Ewokacja 7

Ewokacja 8

Ewokacja 9

Ewokacja 10
Województwa Dolnośląskiego w 2024 roku.
Struktury Osobiste – oprócz warstwy estetycznej – są psychologicznym zwierciadłem mojej osobowości. I w takim aspekcie mają dla mnie terapeutyczną moc. Ich mgławicowy i płynny charakter porównuję do osobniczej kosmogonii oraz bliżej nieokreślonych bytów organicznych. Metoda, którą stosuję, to próba scalania sfery emocjonalnej z konstrukcyjnym i uporządkowanym formowaniem kształtu obrazów. Przeważnie są to duże wieloelementowe formy otwarte, które mogą się rozrastać i przekształcać, innym razem stanowią zamknięte proste znaki geometryczne.
Używając kodów elementarnej geometrii, odwołuję się do dzieł minimalistycznych jak również archaicznych. Jest to dla mnie osobnicza magia, proces daleko idącej improwizacji i przypadkowości. Miksuję aspekty psychologiczne z minimalistyczną geometrią.
2024-12-09
Gabinet sztuki europejskiej
Louise-Elisabeth Vigee-Le Brun
Portret Stanisława Augusta w stroju Henryka IV
Martwa natura z dyniami, winogronami i granatami
Warsztat Juana Bautisty Martineza del Mazo
Kochankowie, Syn marnotrawny z nierządnicą
W Zamku Królewskim w Warszawie będzie można obejrzeć prawie czterdzieści dzieł pochodzących z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie. Ekspozycja przedstawiająca znamienity fragment europejskiej części kolekcji muzeum będzie pierwszą tak obszerną prezentacją zbioru Chanenków poza granicami Ukrainy. Na wystawie w Zamku, obok dzieł Rubensa, Bellotta, czy Juana de Zurbarána znajdzie się kilka wspaniałych poloników, jak Portret Stanisława Augusta w stroju Henryka IV. Zaprezentujemy także dwa obrazy z kolekcji ostatniego króla, do niedawna uważane za zaginione.
2024-11-27
Styczeń Janusz − Milczenie
W 85 rocznicę urodzin
to skrzydlaty ciemny koń nadchodzi z daleka,
gdzieś z horyzontu,
jest to pegaz, i poeta także nadchodzi,
cała ziemia jest pod ich ciemną władzą,
obaj są zmęczeni
poeta zapomina swoje najlepsze wiersze,
jakby przykrywał nimi mrok,
pegaz rozpościera skrzydła i pod tymi skrzydłami
mrok kładzie się na ziemi i śpi,
milczą gwiazdy
poeta nie oczekuje ich szeptu,
niebo powinno milczeć, bo milczy poeta
i milczy jego pegaz
milczący księżyc jest jesiennym liściem,
który uniósł się ku niebu i nie mogąc
wyżej dojść, zrezygnowany znieruchomiał,
jego tęsknota jest za wielka,
by szumiał lub szeptał,
lub z innymi liśćmi z drzewa ziemi się kłaniał
poeta patrzy na księżyc i dziwi się,
że tak zmęczony i milczący nadal mówi wiersze,
nigdy nie może przestać,
ciało wiersza wysoko na niebie świeci
jedną widzialną stroną,
czyniąc wiersz jawny dla świata i tajemniczy
poeta sam się przechadza po niebie swojego wiersza,
sprawdza, czy wiersz nie za wysoko uniesiony,
czy jego księżycowe ciało dobrze przewodzi
światło tajemnicy na ziemię
poecie jest dobrze w wierszu,
najlepiej milczy się wierszem,
pegaz spogląda na noc pod swoimi skrzydłami,
upewnia się, że ona śpi i nie przeszkadza
to nie dzień,
to pegaz wraz z całą nocą unosi się w niebo
i pomaga poecie pointą – mgłą dnia
wiersz zasnuć i tym dystansem
na wieczność wiersz zamilczeć,
to, co przemilczane, wieczności nie jest narzucone,
więc wieczność pamięta to najpewniej,
bez wysiłku i bez przymusu
pegaz ściąga poetę z nieba na ziemię,
sam zamienia się znów w codziennego ziemskiego konia,
by w dalszej wędrówce poecie służyć
2024-11-05
Ziemba Paulina – Malarstwo, ceramika
Studia w PWSSP/ASP we Wrocławiu. Dyplom z wyróżnieniem z ceramiki w Pracowni prof. Krystyny Cybińskiej, z malarstwa w Pracowni prof. Józefa Hałasa (1986). Tworzy głównie rzeźbę ceramiczną, ceramikę w architekturze i malarstwo.
klinkier szkliwiony i złocony, 220×220, 2009
DT Renoma, Wrocław, klinkier szkliwiony i złocony, 2009
Nagrody, wybór
- 2002 – Wyróżnienie: Salon Plastyczny Egeria, Ostrów Wlkp.
- 1987 – Wyróżnienie: VII. Ceramiczne Warsztaty Twórcze '87
- 1986, 1987 – Stypendium MKiS dla Młodych Twórców
- 1984, 1985, 1986 – Stypendium MKiS za wyniki w nauce
Wystawy indywidualne
- 2010 – Rzeźba portretowa, Galeria Miejska, Chorzów
- 2007 – Melancholia, Galeria Forum+, Wrocław
- 2004 – Notatki z podróży, Zamek Kliczków
- 2004 – Notatki z podróży, Muzeum Ceramiki, Bolesławiec
- 2001 – Wystawa w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, Wrocław
- 2000 – Galeria Na Solnym, Wrocław
- 1999, 1998 – Autorka akcji artystycznej i pomnika Tympanony: symbol trwania, Bolesławiec
- 1999 – Podróże mojej wyobraźni, Muzeum Okręgowe, Jelenia Góra;
Muzeum Ceramiki, Bolesławiec - 1991 – Pejzaż wewnętrzny, Modern Art Galery, Paryż, Francja
- 1994, 1993, 1988 – Galeria Abakus, Wrocław
- 1987 – Galeria Opus, Wrocław
Udział w wystawach zbiorowych, wybór
- 2022 – Po Sztuce, 75-lecie ZPAP Okręgu Wrocławskiego, Pałac Hatzfeldów, Wrocław, Wita Stwosza 30
- 2021 – Kobieta spełniona, Galeria MM, Chorzów
- 2020 – Salon Genius Loci, Jelenia Góra
- 2018 – A my po ESK... ZPAP Okręg Wrocławski, Arsenał, Wrocław
- 2015 – Malarstwo, Toyama Art. Center, Toyama, Japonia
- 2014 – Szepty i Hałasy, Galeria Platon, Wrocław
- 2014 – 50 lat plenerów ceramicznych w Bolesławcu, Bolesławiec
- 2011 – 100 lat ZPAP, Wrocław
- 2009 – Renoma: Reflectins from Wrocław, w ramach Polska!Year, Londyn, Anglia
- 2007 – 40 najlepszych obrazów na 40-lecie Muzeum, Muzeum Okręgowe, Głogów
- 2006 – Festiwal Ognia, Arrasate-Mondragón, Hiszpania
- 2006 – Na styku kultur, malarstwo, Borneo, Penang, Kuala Lumpur, Malezja
- 2003 – Malarstwo, Uniwersytet we Frankfurcie n. Odrą, Niemcy
- 2003 – Kontrast światła, plener malarski, Korsyka, Francja
- 2002 – Egeria ’2002, Ostrów Wlkp.
- 2002 – Porcelana inaczej, wystawa i Międzynarodowe Sympozjum Ceramiczne, Ratusz, Wrocław
- 2001 – Kontynuacje, wystawa ZPAP, Wrocław
- 2001 – Galerie Rooyart, Venray, Oostrum, Holandia
- 2000 – L’Eurofeu Au Pays de Liege, Liege, Belgia
- 1998 – Małe jest piękne, Instytut Kultury Polskiej, Berlin, Niemcy
- 1992 – Kontynuacje '92, wystawa ZPAP, Wrocław
- 1988 – Interart '88, Międzynarodowe Targi Sztuki, Poznań
- 1988 – Arsenał '88, Warszawa
- 1987 – Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
- 1987 – Plenery ’87 – interdyscyplinarna wystawa poplenerowa, Wrocław
- 1986 – Dyplom '86 – wystawa nagrodzonych dyplomów, Łódź
Ważniejsze realizacje
- 2021-2022 – 32 rzeźby w atriach Domu Towarowego Renoma, Wrocław
- 2012 – 4 herby ceramiczne do hali Dworca Kolejowego PKP, Świdnica
- 2011 – Fryz w renesansowym kościele, Bystrzyca Świdnicka
- 2008-2009 – Kompozycje ceramiczne: 2 Godła Polski i 2 Herby Wrocławia na wieży budynku Sądu Okręgowego, Wrocław
- 2008-2009 – 80 rzeźb na elewacji historycznego budynku Domu Towarowego Renoma, Wrocław
- 2003-2004 – Centrum Rekreacji Redeco, Wrocław
- 2001 – Salon V-Motors (Volvo), Wrocław
- 1999 – Pomnik Tympanony – symbol trwania, dar dla miasta Bolesławca
- 1998 – Hall i apartamenty Hotelu Exbud, Wrocław
Plenery, sympozja, wybór
Uczestniczka plenerów i sympozjów ceramicznych, malarskich w kraju i na świecie:
- Międzynarodowe Plenery Ceramiczno-Rzeźbiarskie, Bolesławiec
- Międzynarodowe Sympozja Ceramiczne Porcelana inaczej
- Międzynarodowe Plenery Malarskie Gardens: Korsyka, Borneo, Penang, Kuala Lumpur, Japonia
Filmy
- 2001 – Podróże mojej wyobraźni, TVP SA, film dokumentalny
- 2022 – Twarze Renomy, Globalworth, film promocyjny
Prace w zbiorach polskich, m.in.: Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław; Muzeum Ceramiki w Bolesławcu; Muzeum Okręgowe Jelenia Góra; Muzeum Głogów; Muzeum Porcelany w Wałbrzychu
Prace w zbiorach światowych, m.in.: National Galery, Malezja; Takaoke, Japonia
Kontakt
polaziemba@gmail.com
2024-11-04
2024-09-17
Liszkowski Witold – Ewokacje
Stypendium Województwa Dolnośląskiego
w 2024 roku.